Szociális fóbiások küzdelme a nagyvilággal

Sziasztok! Ez a blog Neked készült, aki szociális fóbiával küzdesz. Neked, aki önbizalomhiányos vagy, folyton kisebbségi érzésed, megfelelési kényszered van, vagy Neked, akinek nincsenek ilyen problémáid, egyszerűen csak kíváncsi vagy, hogyan élnek ezek a furcsa, visszahúzódó, szégyenlős, csendes emberek, milyen nehézségekkel kell szembenézniük nap, mint nap. Itt olvashatjátok mindennapi botladozásainkat, szerencsétlenkedéseinket, félelmeinket, amelyeket megosztunk veletek, hogy érezzétek nem vagytok egyedül.

Dr. Richards-terápia

A könnyebb navigálás érdekében ide gyűjtöttük a linkeket jelenlegi nagy projektünkhöz, ami nem más, mint a dr. Richards által megalkotott, szociális fóbiával foglalkozó audioterápia magyarítása:

1. bemutatkozó lecke

2. lecke

3. lecke

4. lecke

5. lecke

6. lecke

7. lecke

8. lecke

9. lecke

10. lecke

11. lecke

Friss topikok

2013.12.31. 19:27 Daniellaaa

"Nem szégyelled magad?"

Egyik unokahúgom nálunk vendégeskedett néhány héttel ezelőtt. Egész ittléte alatt csendben volt. Velünk szemben általában közvetlenebb, de mivel olyan emberek is voltak a társaságban, akikkel ritkán találkozik, így meg volt kicsit illetődve. Nem szólt semmit, mikor a kedves rokonai elkezdték faggatni a szokásos kérdésekkel, minthogy "Szeretsz iskolába járni? Vannak barátnőid? Jó tanuló vagy?" Átéreztem szegény gyerek helyzetét, mikor nekiszegezték ezeket a kérdéseket és minden ember tekintete rászegeződött. A gyerekek körében szerintem eléggé gyakori, hogy új emberekkel szemben, új helyzetekben visszahúzódóan viselkednek, nehezen oldódnak fel. Ezzel nincs semmi gond, hiszen gyerekek. Jó esetben úgyis kinövik, nem kell szerintem ezzel túl sokat foglalkozni. Ez az én véleményem. Sajnos anyukám máshogy gondolja. Mikor elmentek a távolabbi rokonok, nekiesett az unokahúgomnak, hogy miért volt ilyen hallgatag és, hogy nem szégyelli magát, hogy így viselkedett? Ha nem a saját fülemmel hallom, el sem hiszem. 8 éves a gyerek. Anyukám meg van győződve arról, hogy a hallgatagság, zárkózottság egy szégyellnivaló viselkedés. Szemtanúja lehettem egy olyan szituációnak, amely - ha érzékenyebb emberről van szó - megnehezítheti a gyerek későbbi életét, nyomot hagyhat benne és akár szociális fóbiássá is teheti. Nyilván nem feltétlenül fog ilyen problémákkal küszködni felnőtt élete során, mégis elítélendő ez a fajta magatartás anyukám részéről. Nem volt agresszív, nem kiabált, mégis mély sebeket tépett fel ezekkel a mondatokkal bennem. Beleképzeltem magam unokahúgom helyébe és újra kisgyerekké váltam, átéltem ismét azokat az élményeket, amelyek velem is megtörténtek gyerekkoromban, mikor anyukám leszidott, ha csendes voltam. Gyakran a fejemhez vágta később is mindezt. Megmaradt bennem, mikor egy-egy sikertelen állásinterjú után letörten, önutálattal telve, egy kis vigasztalásra várva hazamentem és megkaptam, hogy nyilván nem beszéltem megint elég sokat azért nem kaptam meg az állást. Most felnőtt fejjel miközben figyeltem anyukám reakcióját az unokahúgom visszahúzódó viselkedése kapcsán, megsajnáltam saját magam. Sajnáltam azt a gyereket, aki voltam. Aki akkor még nem értette, hogy miért bántják egy olyan valamiért, amiről nem tehet, ami valójában nem hiba, amiért nem kell bocsánatot kérni. De akkor még gyerek voltam, elhittem anyukámnak, hogy ezért szégyellnem kell magam, ez egy elkerülendő magatartás és, ha így viselkedek továbbra is, akkor kudarcok fognak érni és az emberek nem fognak szeretni. Gyerek voltam még. Ma már tisztábban látom a dolgokat és anyukámra sem haragszom. Sajnos nem tudja, hogy milyen lelki sebeket ejtett a helytelen reakcióival, téves meggyőződéseivel. Talán egyszer elmondom neki...

11 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://onbizalomnelkul.blog.hu/api/trackback/id/tr15719252

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kaisa 2014.01.02. 11:46:19

Ez jobban fáj, mint egy pofon, pedig abból is kaptam rengeteget, de amikor azt vágják a fejemhez, hogy hibás, rossz vagyok, annál nincs rosszabb. A szégyen a legnagyobb kínzás, amit okozhat egy ember a másiknak.

Tomma 2014.01.02. 14:18:50

@Kaisa: Egy idő után totál felőröl az a tudat, hogy úgy néz ki senki se szeret téged, senkinek sem felelsz meg úgy ahogy vagy. "Jaj olyan negatív vagy". "Változz meg, szedd össze magad". "Kezdj élni, ismerkedj".

Kaisa 2014.01.03. 16:58:22

@Tomma: Igen, nekem pont ez a szociális fóbiám alapja, hogy "nem vagyok jó másoknak, mert a saját anyám nem tudott elfogadni, akkor más még kevésbé lesz képes". És épp ez a kigyógyulás kulcsa is, hogy meglássam: 1. anyukám nem egyenlő az egész világgal és emberiséggel, mások számára lehetek jó, hiszen ott vannak pl a barátaim. 2. hogy amiért ő szidott, az is tök hülyeség, csak a saját tehetetlenségét és frusztrációját vezette le. 3. hogy el lehet engem fogadni, és én magam is képes vagyok magamat elfogadni hibákkal, mindennel együtt.

Csak amíg én pl itthon élek, addig nehéz elengedni anyám megjegyzéseit a fülem mellett, de ezért van, hogy már nem is beszélgetek vele szinte semmiről.

Tomma 2014.01.03. 18:15:15

@Kaisa: Az otthoni dolgokkal én is így vagyok, gyakorlatilag totál elidegenedtem már a szüleimtől, alig beszélek velük, sőt kerülöm őket mert ahányszor elmegyek előttük muszáj feltenniük valami olyan kérdést, amire nincs kedvem válaszolni, de a legtöbbször úgy érzem folyton a hibákat keresik bennem, olyan dolgokért tesznek felelőssé amihez egyébként nem sok közöm van/volt, amikor meg az ember várná hogy megdícsérjék, mert tényleg úgy érzed megérdemelnéd akkor az vagy elmarad, vagy nagyon minimális. Így hogy várják el, hogy legyen önbizalmam, és ne folyton a hibákat keresgéljem magamban?
Ugyanakkor sajnálom is őket, mert hát szülők, többet kéne foglalkozni velük, de folyton visszatart, hogy ha leülök velük beszélgetni előbb utóbb elő fog kerülni valami kellemetlen kérdés, szinte érzed ahogy vibrál a levegő, hogy na mindjárt, na mindjárt kipattan az a kérdés, már érzed ahogy próbálják a témát arra fele terelni, látod a szemükben, tudod előre, hogy mi lesz, és legszívesebben mennél is ki a szobából még mielőtt bármi történne.

Daniellaaa · http://onbizalomnelkul.blog.hu/ 2014.01.03. 18:51:13

@Tomma: Én sem beszélek sokat az anyámmal. Ő többnyire kérdez, de nem várja meg a választ, mert nem érdekli. Vagy mond valamit, de hidegen hagyja a reakcióm. Ha mesélek valamit szintén nem figyel általában. Egy ideje már nem beszélek vele, csakis lényegtelen dolgokról, mint pl. hogy mi legyen az ebéd vagy, hogy kell-e valami a boltból . Minek, mikor úgysem érdekli, vagy úgysem figyel.

Néha eljátszom a gondolattal, hogy milyen lenne, ha elmondanám neki a szocfóbot és, hogy mit hogyan éltem meg gyerekként és fiatal felnőttként. Aztán meggyőzöm magam, hogy semmi értelme. Biztosan nem érdekelné az sem.

Tomma 2014.01.03. 23:29:22

@Daniellaaa: Elég mellbevágó ugyanazt a jelenséget mástól visszaolvasni ami engem is gyötör.

Te sosem érezted, hogy mikor megismersz valakit (értsd extrovertált embert) akkor van egy elég rövid szakasz amig még odafigyel rád, mondhatni felmér téged, rájön elég hamar hogy fura vagy, nem úgy reagálsz a kérdéseire ahogy azt ő más "normális" emberektől megszokta, és utána a vele való viszonyod is olyasmivé válik, mint amit anyudról írtál?

A legrosszabb mikor magányos vagy, igényelnél egy kis figyelmet, és az emberek úgy reagálnak a közeledtedre mint kishalak az éhes cápára.

Vagy amikor egy társaságban kapsz egy kérdés, alig kezdesz bele a válaszba, mire a kérdeződ elfordítja a fejét, mert mellette valaki megszólalt és nekiáll vele dumálni. Ilyenkor lélekben ráborítom az asztalt, és kimegyek a szobából.

Daniellaaa · http://onbizalomnelkul.blog.hu/ 2014.01.04. 15:03:34

@Tomma: De, de! Ez az érzés minden napos. Ettől pedig még jobban belém rögzül, hogy unalmas vagyok, hiszen mások reakciói is ezt bizonyítják. Egy érdektelen kis senki vagyok, még arra sem méltatnak mások, hogy meghallgassanak vagy egy kicsit is odafigyeljenek arra, amit mondok.

Tomma 2014.01.04. 20:33:51

@Daniellaaa: Csak nem értenek meg téged :)
Teljesen más rugóra jár az agyuk.

Daniellaaa · http://onbizalomnelkul.blog.hu/ 2014.01.04. 21:21:07

@Daniellaaa: Illetve ezt gondoltam magamról évekig. Most már reálisabban látom magam és másokat is, már tudom, hogy nem vagyok értéktelen kis senki. Ha pedig másokat nem érdekel, amit mondok, akkor sem baj. Nem kötelező velem beszélgetni. :-)

Dexter007 2014.01.22. 22:56:55

azt nem értem, miért nem keltél az unokahúg védelmére? mostani tudatoddal már fel tudtad mérni, mekkora kárt okozhat neki az ilyen viselkedés, a hamis bűntudat. talán az ő életét még el lehetne vinni a jó irányba! "vétkesek közt cinkos aki néma"

Daniellaaa · http://onbizalomnelkul.blog.hu/ 2014.01.25. 10:26:14

@Dexter007: Arról nem írtam a bejegyzésemben, hogy védelmére keltem-e vagy sem, arról írtam, hogy milyen érzéseket keltett bennem ez az esemény. Tehát, nem tudhatod...
süti beállítások módosítása