Szociális fóbiások küzdelme a nagyvilággal

Sziasztok! Ez a blog Neked készült, aki szociális fóbiával küzdesz. Neked, aki önbizalomhiányos vagy, folyton kisebbségi érzésed, megfelelési kényszered van, vagy Neked, akinek nincsenek ilyen problémáid, egyszerűen csak kíváncsi vagy, hogyan élnek ezek a furcsa, visszahúzódó, szégyenlős, csendes emberek, milyen nehézségekkel kell szembenézniük nap, mint nap. Itt olvashatjátok mindennapi botladozásainkat, szerencsétlenkedéseinket, félelmeinket, amelyeket megosztunk veletek, hogy érezzétek nem vagytok egyedül.

Dr. Richards-terápia

A könnyebb navigálás érdekében ide gyűjtöttük a linkeket jelenlegi nagy projektünkhöz, ami nem más, mint a dr. Richards által megalkotott, szociális fóbiával foglalkozó audioterápia magyarítása:

1. bemutatkozó lecke

2. lecke

3. lecke

4. lecke

5. lecke

6. lecke

7. lecke

8. lecke

9. lecke

10. lecke

11. lecke

Friss topikok

2016.02.08. 10:00 Kaisa

Terepgyakorlatok: Telefonálás

Alapszituáció: Rettegek a telefonálástól, és úgy érzem, hogy ez most már kicsúszott a kezeim közül, és sokkal nagyobbra fújódott, mint kellett volna, egy igazi démon lett belőle. Saját magam által épített démon. Már olyan szinten felfújom a dolgot, hogy szinte elszakadt eredeti aggodalmaimtól a félelem, saját életre kelt, mint egy elszabadult Godzilla.

Fel kellene hívnom egy vagy két embert, hogy egy munkámhoz információt adjanak. Már szinte minden kiskaput megnéztem, hogy nincs-e más módja az adatok, válaszok beszerzésének, de nem találtam. Két lehetőségem van:

  1. Felhívom cégen belül azt, aki ezzel foglalkozik. És akit a héten láttam eddig életemben először. Nem tűnt sem barátságosnak, sem beszédesnek. 2. Felhívok egy külső embert, aki ezzel foglalkozik. Ő a a szakmai részekkel lehet, hogy még inkább képben van. 1-2-szer már beszéltem vele tavaly ez ügyben (ő hívott). De hülyének nézhet minket, hogy cégen belül miért nem tudjuk megoldani az informálódást.

Cél: Legalább egy embert felhívni és megkérdezni, hogy mi van.

Szorongás és egyéb problémák:

  • Ez kb a fóbiám csúcsa, amit telefon ügyben sikerült kialakítanom magamban. Ez már feltétlen reflexként működő pánikroham, ha csak arra gondolok, hogy telefonálnom kellene. Teljesen irreális, hiszen 2 perces beszélgetésről van szó, munkaügyben.
  • És halogatom. Bele se gondolok, hogy kikeressem a számot, elkezdjem tárcsázni, egyből kifogást keresek, és a legkésőbbi időpontot, hogy ráérjen még.
  • A szorongás lebénít, és nem tudok cselekedni, el sem jutok odáig, hogy már a rettegett szituációban legyek. Mint egy fal, amit nem tudok áttörni.

A szorongás/elkerülés mértéke (1-5): Szorongás (5) már előző nap kezdődik, elkerülöm (5) az utolsó lehetséges pillanat utánig.

Alkalmazandó technikák:

  • Hát nem is tudom, ha erre tudnék megoldást, nem lennék itt. Felírni előre a kérdéseimet és a telefonszámot.
  • Hirtelen belevetni magam. Ha hagyom az agyamat átgondolni a dolgokat, abból csak elmenekülés lesz. El kell döntenem, hogy fel fogom hívni, ha közben rám is tör a pánik, kiugrik a szívem, összeakad a nyelvem és megfulladok, akkor is tárcsázok. És végig makogom, amit akarok, akkor is, ha hülyének tűnök, ha le akarnak rázni, ha dadogok. Itt most a feladat a lényeg. Ha nem hagyom, hogy nagy ügy legyen belőle, akkor nem is lesz.
  • Betervezek valami jutalmazást/vigasztalást, olyat, ami kiránt az önmarcangolásból, és újra eszembe juttatja, hogy az élet ennél sokkal többről szól. Ez csak egyetlen egy telefonhívás.
  • Racionális önközlések: Ha elküld a fenébe, vagy idegesítem, nekem akkor is jogom van kérdezni.
  • „Ha megvan, hogy egy szocfób mentes ember mit tenne, onnantól minden további agyalás felesleges” by kognitív teknősbéka

És ami történt:

Reggel kijelöltem az időpontot, amit utána folyamatosan írtam felül, miért ne hívhatnám előbb? Persze nem hívtam. Csak kétségbe vontam saját elhatározásom létjogosultságát.

Mikor nincs előttem a telefon, minden pofon egyszerűnek tűnik. 5 gomb, megkérdezem, zavarhatom-e, és felteszek pár kérdést. De amint elém kerül, és tényleg cselekednem kellene, démonná változik, ami elől fizikailag is menekülnék.

Közeleg a kijelölt időpont, ha nem gondolok rá, nincs bajom, de amint megérzi az agyam, hogy egy kicsit is komolyan gondolom a cselekvést, esetleg nyúlni kellene a telefonért, már küldi is rám a pánikrohamot. Emésztésem beindul és megy a hasam, a levegőt nehezebben és sűrűbben kapkodva veszem, izzadok, mint egy ló, nyelési nehézségeim lesznek, kiszárad a szám és mindenem remeg. Mintha egy mamuttal készülnék puszta kézzel megküzdeni. Reális, racionális veszélye a dolognak nulla. A veszélyérzet mégis maximális. Lebénít és cselekvésképtelenné tesz.

Minden alkalommal, mikor nyúltam volna a telefonért, belül visszarántott valami, nem hagyta, hogy kitörjek a nyomoromból. Szinte éreztem, hogy nem én rántom vissza magamat, hanem a fóbia mumusa, aki nem akarja, hogy sikerüljön. Az a célja, hogy örökre nyomorult maradjak. Valahogy elmeneküljek és utána még jobban utálhassam magam amiatt, hogy még csak megpróbálni se mertem. De hiába ismertem ez így utólag fel, a rabigából nem tudtam kitörni.

Elmondtam két embernek is, hogy félek felhívni ezt az embert. Kimentem vízért, mosdóba, mindenhova... Löketet csak az adott, mikor megbeszéltük munkatársammal, hogy e-mailt is írhatok. Vagy majd ő felhívja a saját ügyében, és az enyémre is rákérdez. És úgy, de úgy csábított a menekülés! Pont ez nyitotta fel a szemem, mennyire utálni fogom magam, ha meg sem próbálom.

Talán ez lendített túl a holtponton, hogy mikor már kezdték kivenni a kezemből, akkor már nem akartam elszalasztani ezt a terepgyakorlati esélyt.

Felhívtam, nem volt a helyén, aki felvette mondta, hogy szól neki. Visszahívott, kedves volt, megbeszéltük, end of story. És büszke vagyok magamra, hogy bár több menekülési utam is volt, nem menekültem.

 

7 komment

Címkék: terepgyakorlat telefon fóbia


A bejegyzés trackback címe:

https://onbizalomnelkul.blog.hu/api/trackback/id/tr418341038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

afonya1 2016.02.08. 10:25:23

Én is így vagyok a telefonálással. Már előtte nem tiszta ideges vagyok és feszült, szorongok. Volt, hogy leírtam egy papírra, hogy mit fogok mondani és onnan olvastam fel és előtte 20x elgyakoroltam.Pedig nem is fontos hívás, másnap már nem is emlékeznek rá valószínűleg.És amíg kicsöng a telefon köhögés, nyeldeklés, nehogy rossz legyen a hangom. A fogorvossal te hogy állsz? Nekem letörött a fogam egy része, már egy fél éve, azóta egyre nagyobb rajta a lyuk, de nem bírok elmenni a fogorvoshoz. Ha rágondolok rosszul leszek.

KovacsPista777 2016.02.08. 11:31:32

"feltétlen reflexként működő"

Ezt utálom én is benne. NINCS előtte agyalás, csak jön. Így aztán racionális önközlést sem tudok mire adni, mert nincs kiváltó gondolat.
Vagyis biztos van, de ki a fene emlékszik már vissza a gyermekkoromra, amikor még volt kiváltó gondolat...

Egy tipp, amit a Pszim tanított: relaxáció és a technika, ami előhozza a relaxációs nyugalmi állapotot bárhol, bármikor. Már ha a lebénulástól nem felejtem el előhívni. :) Nem csodaszer, de működik és ad egy nyugis alapot, kb. felezi a gondokat.

Hosszú Haj 2016.02.08. 12:39:10

Ez a telefon dolog nekem is megvan, bár az évekkel múlik ez is valamennyire, ahogy a többi, de úgy veszem észre, hogy nem maga a telefonpara múlik, hanem a hívott személytől függően. Nagyon sokáig minden munkahelyi call (meeting) előtt görcsöltem, ma már nincs ilyen. Ahogy pl. a haveromat sem probléma felhívni. De ezeken kívül bárki mást igen. Illetve volt 2 eset, egyszer tűzoltót, egyszer mentőt kellett hívnom, egyik alkalommal sem szorongtam egy cseppet sem, valószínűleg elnyomta maga az eset ami miatt kellett hívnom, vagy a kötelességtudat.

Kaisa 2016.02.08. 21:42:20

@afonya1: Ugyanígy vagyok sajnos. És a fogorvos a legrosszabb. Nekem két éve kopik az egyik fogam, pici darab lepattant róla, és most kopik. És egyszerűen nem merek elmenni. Nem merek időpontot kérni. Eddig minden egyes nagy fogorvos projektemet más orvosnál vittem véghez. Nem bírok visszamenni oda, ahonnan már egyszer eljöttem. Mert ciki, hogy miért nem mentem fél év múlva. Meg ciki, hogy így elromlanak a fogaim. Aztán ahogy halasztom a félelem miatt, úgy még egyre jobban szégyellem az egyre rosszabb fogaimat... nincs kiút belőle.

Elmenjünk együtt? :)

Kaisa 2016.02.08. 21:46:00

@KovacsPista777: A relaxációkkal pont az a gond, hogy pánik helyzetben nem jut az eszembe :D Illetve annyira átadom magamnak a vészhelyzetnek, hogy onnan már nehéz kirángatni, nem elég a hatása. Biztos működik, de lassú fejlődés ez. El kellene kezdeni vele foglalkoznom, de telefonálnom meg holnap kell... addig nem tanulom meg, pánik közepén hogy menjek le alfába.
Próbálkoztam relaxációval, mert a Richards terápiának is része, de sajnos a 20 perc végére általában elalszom. Odáig nem jutottam el, hogy ebből hogyan építsünk jelre működő relaxációt, vagy minek hívják.

Kaisa 2016.02.08. 21:48:10

@Hosszú Haj: Örülök, hogy vészhelyzetben sikerült helyt állnod. Sokszor gondolkodtam rajta, hogy vajon hogyan cselekednék olyan helyzetben, és attól félek, hogy ha oda kerülnék, leblokkolnék, és nem tudnék cselekedni, amin életek múlhatnak. De ezek szerint az életösztön csak erősebb lehet, legalábbis remélem, hogy én is hozzád hasonlóan képes lennék telefonálni.
süti beállítások módosítása