Szociális fóbiások küzdelme a nagyvilággal

Sziasztok! Ez a blog Neked készült, aki szociális fóbiával küzdesz. Neked, aki önbizalomhiányos vagy, folyton kisebbségi érzésed, megfelelési kényszered van, vagy Neked, akinek nincsenek ilyen problémáid, egyszerűen csak kíváncsi vagy, hogyan élnek ezek a furcsa, visszahúzódó, szégyenlős, csendes emberek, milyen nehézségekkel kell szembenézniük nap, mint nap. Itt olvashatjátok mindennapi botladozásainkat, szerencsétlenkedéseinket, félelmeinket, amelyeket megosztunk veletek, hogy érezzétek nem vagytok egyedül.

Dr. Richards-terápia

A könnyebb navigálás érdekében ide gyűjtöttük a linkeket jelenlegi nagy projektünkhöz, ami nem más, mint a dr. Richards által megalkotott, szociális fóbiával foglalkozó audioterápia magyarítása:

1. bemutatkozó lecke

2. lecke

3. lecke

4. lecke

5. lecke

6. lecke

7. lecke

8. lecke

9. lecke

10. lecke

11. lecke

Friss topikok

2014.08.17. 10:23 Daniellaaa

Hogyan szakítsuk félbe mások beszélgetéseit?

Az egyik kérdés, amivel főleg a munkahelyemen találkozom, de gyakran a magánéletben is, hogy mikor szakíthatok félbe beszélgetéseket? Hogyan tegyem úgy, hogy ne legyek illetlen, de ne is pancser, aki fél órát várakozik, hogy mások befejezzék a mondandójukat. Gyakran megesik, hogy bemegyek egy másik irodába, ahol éppen beszélget két kolléga, mivel illedelmes ember vagyok, ezért ilyenkor általában megvárom türelmesen míg befejezik, amit akarnak. Viszont, észrevettem, hogy ilyenkor ők azt hiszik, hogy ráérek és képesek még akár fél órát is beszélni magánügyekről is. Mivel én általában maximum egy fél percig zavarom őket, és általában sürgősek az ügyeim, ezért kénytelen vagyok kivárni a sorom. Ha én vagyok az ő helyükben, azaz én beszélgetek éppen valakivel és odajön valaki, akkor én azonnal félbeszakítom a beszélgetést és meghallgatom, hogy mit akar a harmadik fél, hátha az ő ügye sürgősebb, mint az, amiről mi diskurálunk a kollégámmal. Nekem udvariatlanságnak tűnne, ha odajönne egy kolléga és én ügyet sem vetve rá folytatnám a beszélgetést. Mostanában gyakran csinálom azt, hogy odatelefonálok a szomszéd irodába, mielőtt átmennék ezzel a szöveggel: "Szia, ráérsz? Akkor átmegyek hozzád egy kicsit." Így tutira nem szakítok félbe beszélgetéseket, vagy ha mégis megelőzne valamelyik munkatársam akkor is számít rá a kollégám, hogy megyek, így valószínűleg nem hagyja, hogy fél órát várjak, mint egy béna.

A magánéletben is vannak hasonló szituációk, például mikor hárman-négyen beszélgetünk egy társaságban és van egy-két egyén, aki szeret sokat beszélni és a világért sem adná át a szót másnak. Lenne mondanivalóm, de nem akarok a szavába vágni, ha viszont nem teszem, akkor addig beszél, amíg eltereli a szót másra, addigra már nem aktuális, amit én akarnék mondani. Ebben az esetben mi a helyes? Belevágni mások szavába? Hogy kell ezt úgy csinálni, hogy ne legyek illetlen, vagy túl erőszakos, aki kiköveteli, hogy elmondhassa, amit akar?

11 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://onbizalomnelkul.blog.hu/api/trackback/id/tr246610581

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dexter007 2014.08.17. 21:16:10

Szerintem ha bemész egy irodába, ahol beszélgetnek, akkor minimális elvárható udvariassági gesztus, hogy megkérdezik tőled, miben segíthetnek. Ha nem veszik észre magukat, akkor nyugodtan szakítsd félbe őket, pl.: Elnézést, csak azt szeretném kérdezni...
Magánéletben, társaságban, kötetlenebb informális közegben szerintem teljesen elfogadott, ha közbevágunk, elvégre nem monológokat hallgatni mentél oda :)

Kognitív Teknősbéka 2014.08.19. 04:33:46

Figyeld meg, hogy a nem-szocfóbosok hogyan kezelik az ilyen helyzeteket. Figyeld a testbeszédet is, például a szemkontaktust.

Vagy ha inkább elméletileg szeretnél okulni, google keresési tippek: "interrupt others" és "friends who dominate the conversation"

Cellatárs (törölt) 2014.08.19. 20:47:00

Ismerős a probléma,tudom,hogy nehéz,de fel kell magadra hívnod a figyelmet.(Nekem bevált.)Szólítsd meg a kollégát név szerint pl:István!(pillanatnyi szünet) A főnök azt üzeni...Magán beszélgetésben talán a- Bocs,hogy közbeszólok...működhet.(Utóbbit csak másoknál tapasztaltam.)

Kognitív Teknősbéka 2014.08.21. 12:16:03

Az "Értéktelen vagyok!?" bejegyzést nem bírom kommentelni, mindig az jön, hogy "Hiba történt a komment elküldése során, kérjük, próbáld meg újra!", ezért itt próbálom meg...:

Szerintem is, nem csak az a kérdés, hogy értékesek vagyunk-e, hanem az is, hogy ki dönti el, hogy értékesek vagyunk-e. Akinek a külvilág jóváhagyására van szüksége ahhoz, hogy értékesnek érezze magát, az bizonyos értelemben egyfajta gyermeki állapotban van, függetlenül az életkorától, mások elvárásai alapján él, és célokra "nincs szüksége", mivel úgyis csak mások céljaira reagál.

Lehet, hogy a letargiád közvetlen oka tényleg valami olyasmi, hogy a munkahelyeden nem sikerült azt a tiszteletet elérned, amit megérdemelnél, vagy egyszerűen nem érzed magad ott elfogadva, és ez stresszel jár - ilyenkor nehéz világosan gondolkodni. Ha felmondasz, akkor megszűnik a munkahelyi stressz, de másrészt megjelenhetnek olyan a gondolatok, hogy haszontalan meg elbukott vagy. Bármit is választasz, szerintem leginkább arra van szükséged, hogy, "feltételek nélkül" értékesnek tudd magad érezni, függetlenül mások véleményétől, és függetlenül a túlságosan kegyetlen önkritikádtól is.

Daniellaaa · http://onbizalomnelkul.blog.hu/ 2014.08.21. 16:10:32

@Kognitív Teknősbéka: Teljesen igazad van, ezért is írtam, hogy az agyam képes már felfogni a gondolataim hamis voltát, de a negatív érzelmekkel még nem mindig tudok mit kezdeni. Tudom, hogy nem vagyok értéktelen, mint ahogy egyik ember sem az, de ha jön ez az érzet, akkor hiába minden. Ha időlegesen nincs erőm küzdeni ellene, akkor egyszerűen önsajnálatba burkolózok, de szerencsére nem hosszan teszem ezt, mert nem szeretem magam sajnálni.

Abban is igazad van, hogy még mindig mások megítélése alapján kategorizálom be magam különböző szempontok alapján, ennek nem szabadna így lennie, tisztában vagyok vele. Dolgozom rajta, folyamatosan. :-) Sajnos vannak visszaesések.

A munkahelyi stresszt is biztosan ez a megfelelni akarás okozza leginkább, túl azon, hogy úgy érzem ez még nekem túl nagy falat és túl a fóbiától független munkahelyi tényezőktől, amik szerintem a "normális" embereknél is idegességet okoznának, nyilván ha nem szeretnék másoknak és magamnak is megfelelni és nem félnék ennyire, hogy valamit nem csinálok jól, vagy mások esetleg nemtörődömnek nyilvánítanak, meglátják a tökéletlenségemet, akkor nem is lenne ennyire stresszes az egész. Ezzel is tisztában vagyok, azért sem adom még fel, nem mondok fel egyenlőre, inkább megpróbálom magamban kezelni a dolgokat, legyőzni a hamis gondolatokat, illetve átformálni reális gondolatokká.

Egyébként te is szociális fóbiás vagy/voltál? Érdekelne a történeted, szívesen venném, ha megosztanád velünk, természetesen csak ha szeretnéd.

Andy Murray 2014.08.21. 16:56:51

@Kognitív Teknősbéka:
""...feltételek nélkül" értékesnek tudd magad érezni, függetlenül mások véleményétől, és függetlenül a túlságosan kegyetlen önkritikádtól is."

Ezt hogyan lehetne elérni? Én sajna betegesen sokat gondolok arra, hogy mit gondolhatnak mások és eléggé szenvedek e-miatt.

Cellatárs (törölt) 2014.08.21. 21:00:58

@Daniellaaa: Lehet,hogy rájöttem valami fontosra!?Az a baj,hogy reagálunk az érzelmeinkre,ahelyett,hogy figyelmen kívül hagynánk.Tudod,hogy nem vagy értéktelen,de annak érzed magad,és eszerint cselekszel.Például én,most úgy érzem,hogy rossz ötlet megírni ezt a kommentet,biztos ki fogtok nevetni,mert a nyilvánvalóról beszélek,tuskó vagyok,mert nem köszöntem meg a fordításokat,stb.Ha, most az érzelmeimre reagálnék,akkor törölném az egészet.Az érzéseimen nem tudok változtatni,de képes vagyok cselekedni.(Csak ne lennék ennyire ideges.)

Kognitív Teknősbéka 2014.08.21. 23:27:57

@Andy Murray: Például a "kognitív viselkedésterápiával" lehet elérni. Jobb oldalon vannak a linkek a "Dr. Richards-terápiáról", az szerintem egy jó kiindulópont.

Kognitív Teknősbéka 2014.08.21. 23:29:00

@Cellatárs: Igen, sokszor az a legjobb ha félelmeink ellenére is cselekszünk, akkor is, ha nehéz. Az érzelmeink nem feltétlenül az igazságot mondják.

Kognitív Teknősbéka 2014.08.21. 23:32:42

@Daniellaaa: Igen, úgy van mint a Mátrix filmben, ahol a főhős már az elején megtudja, hogy amit a világról gondolt eddig egy nagy illúzió, de csak fokozatosan jut el oda, hogy félelem és kétely nélkül tud cselekedni az új valóságában... Én valahogy úgy képzelem el, hogy a gondolkodással foglalkozó agyterületeknek megvan a maga világképe, de ettől függetlenül az érzelmekért felelős agyterületeknek is van egy elképzelésük a dolgokról, és ez lassabban tud csak megváltozni. A gondolatok befolyásolják az érzelmeket, de fordítva is igaz, az érzelmek is beleszólnak abba, hogy melyik gondolat tűnik hihetőnek, ezért ez a belső háború a gondolatok és érzelmek között a fejlődés szükségszerű kísérője (és jele).

Igen, szocfóbos voltam, de már évekkel ezelőtt gyógyultnak nyilvánítottam magam... Igazából sok szempontból hasonló lelki utat jártam be, mint ti Kaisával, ezért is érdekeltek, és ezért is vagyok optimista a jövőtökkel kapcsolatban. További részletek a történetemről a kog.teknos@gmail.com címen :)

Daniellaaa · http://onbizalomnelkul.blog.hu/ 2014.09.26. 18:38:34

@Kognitív Teknősbéka: Ezt nagyon jól megfogalmaztad, én is valami ilyesfélét érzek, mintha állandó harc lenne a gondolataim és az érzéseim között. A reális gondolatok többnyire már fellelhetőek, viszont a negatív érzések is jelen vannak még. Olyan mintha folyamatosan hadakoznának egymással. Mintha a reális gondolataim próbálnák az érzelmeimet a helyes mederbe terelni. Sajnos általában most még kevés sikerrel.
süti beállítások módosítása