Szociális fóbiások küzdelme a nagyvilággal

Sziasztok! Ez a blog Neked készült, aki szociális fóbiával küzdesz. Neked, aki önbizalomhiányos vagy, folyton kisebbségi érzésed, megfelelési kényszered van, vagy Neked, akinek nincsenek ilyen problémáid, egyszerűen csak kíváncsi vagy, hogyan élnek ezek a furcsa, visszahúzódó, szégyenlős, csendes emberek, milyen nehézségekkel kell szembenézniük nap, mint nap. Itt olvashatjátok mindennapi botladozásainkat, szerencsétlenkedéseinket, félelmeinket, amelyeket megosztunk veletek, hogy érezzétek nem vagytok egyedül.

Dr. Richards-terápia

A könnyebb navigálás érdekében ide gyűjtöttük a linkeket jelenlegi nagy projektünkhöz, ami nem más, mint a dr. Richards által megalkotott, szociális fóbiával foglalkozó audioterápia magyarítása:

1. bemutatkozó lecke

2. lecke

3. lecke

4. lecke

5. lecke

6. lecke

7. lecke

8. lecke

9. lecke

10. lecke

11. lecke

Friss topikok

2016.02.05. 10:00 Kaisa

Terepgyakorlatok: A háziorvos

Alapszituáció: Eléggé alap dolog, hiszen mindenki jár orvoshoz, és mégis stressz forrás számomra, hiába nem először megyek. Ezer más dolog miatt is kellemetlen (1-2 órás várakozási idő, ki kell mozdulni, vizsgálatok stb), de most koncentráljunk a szociális vonatkozásaira.

Életem nagy részében igyekeztem minél jobban elkerülni az orvosokat, szerencsére náthánál komolyabb betegségem sokáig nem is volt. Viszont ebből adódóan nem szereztem gyakorlatot ezen a téren, inkább csak erősödött az elkerülési vágyam, hiszen ismeretlen terep. Azóta voltam 2-3 alkalommal, de még mindig kissé szorongva, gyomorgörccsel megyek.

Nem is tudom, van olyan, aki nem így megy orvoshoz? Vagy orvoshoz menni mindenképpen gyomorgörcs? Mert akkor nem is kell erőlködnöm, hogy ebből „kigyógyuljak”.

Cél: El kell mennem a háziorvosomhoz gyógyszert felíratni, legalapabb feladat, még vizsgálattal sem jár, mégis úgy érzem, hogy ezzel szívességet kérek és zavarom, pedig ez a munkája...

Szorongás és egyéb problémák:

  • Ismét a halogatás a legfőbb bajom. Már egy hónapja tudom, hogy mennem kell, de az utolsó lehetséges rendelési napra halogatom. Kerülöm a kényelmetlen helyzeteket lustaságból.
  • A váróban soha nem tudom, ki után következem, bár ezt mostanában már szoktam tudni kezelni (na jó, korábban is, hiszen nem törtem ki hisztirohamban a váró közepén), de akkor is ott a hülye helyzet, hogy hiába kérdezem, ki az utolsó előttem, van, hogy nem válaszol senki. Nem baj, Sherlock vagyok...
  • Az orvosom sokszor mintha nem fogná fel, amit mondok, és kétszer kérdezi ugyanazokat. Múltkor teljes vérképes kivizsgálást szerettem volna kérni, de nem sikerült megértetnem vele, mert mire megkaptam a beutalómat, azon csak 2 elemre kért vizsgálatot... És ezektől hülyének érzem magam, amit utálok.
  • Olyan gyógyszert kell felíratnom, amit ezelőtt egy szakorvos írt fel, és bennem van a félelem, hogy ő nem akarja majd felírni nekem, de a szakorvoshoz még ennyire sincs kedvem emiatt visszamenni. Előre félek az elutasítástól, hogy megszégyenülök, és nem sikerül elintéznem, amit akarok.

A szorongás/elkerülés mértéke (1-5): Szorongás (2) elviselhető, de tipikus elkerülős (3) feladat.

Alkalmazandó technikák:

  • Elkerülés ellen elég jól működik most az a tény, hogy később már túl késő lenne, hiszen elfogy a gyógyszerem, amire szükségem van, szóval a kényszer most velem dolgozik.
  • Viszek valami jó könyvet, ami eltereli a figyelmemet a várakozással járó stresszről.
  • Bár a korábbi leletem nálam lesz, amin szerepel, hogy már írtak fel nekem ilyen gyógyszert vizsgálat alapján, felkészülök, hogy elfogadjam, ha mégis elküldenek, az nem a világ vége.
  • Mindemellé gyakorlok pár racionális önközlést, ha rászorulok.

És ami történt:

A kapun kilépve tört rám először a szorongás, ami addig eltartott, míg a váróba érve meg nem láttam, hogy 13 ember várakozik előttem. Célom fényévekre került tőlem, így a szorongásom egy csapásra elmúlt. 3 és fél órát nyugodtan, szorongástól mentesen várakoztam. Csak akkor kezdtem izgulni, mikor arra gondoltam, bemegyek a várakozók nélküli másik orvoshoz, hogy megkérdezzem, mit kell tennem, hogy átkerülhessek inkább hozzá. Végül nem mertem bemenni, birka mód csak vártam, mikor láthattam, hogy még órákig ott fogok ülni. De mikor az asszisztense ki ment dohányozni, rám nem jellemző módon odamentem hozzá, hiszen mégis csak megér egy kérdést a dolog, még ha el is utasított végül, mert nem lenne etikus orvost váltanom. (Arról most nem vitatkozzunk, hogy akkor mi van a szabad orvos választással, láttam, hogy komolyan gondolja) De a lényeg az volt, hogy tettem valamit, egy kísérletet, hogy felelősen alakítsam a saját életemet, ne csak sodródjak az árral. És a kezdeményezőkészségem bármily apró fejlődése is dicséretet érdemel.

Szorongásom akkor tért vissza, mikor tudtam, hogy a következő körben már nekem kell bemennem, és normális emberként összeszedetten kell elmagyaráznom, mit is akarok. Félelmem nem volt alaptalan, mert elsőre nem is sikerült megértetnem velük, hogy mit szeretnék (halk voltam), illetve gyanakodni is kezdtek, hogy ők vajon felírhatják-e nekem a kért gyógyszert. Szociális élményként nem volt jó, de nem is azért mentem. Amiért mentem, azt viszont megszereztem, és most megpróbálok erre koncentrálni, ahelyett, hogy azon rágójak, hogy soha nem hallják a motyogásom.

4 komment

Címkék: terepgyakorlat


A bejegyzés trackback címe:

https://onbizalomnelkul.blog.hu/api/trackback/id/tr768340798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KovacsPista777 2016.02.08. 06:43:13

"Vagy orvoshoz menni mindenképpen gyomorgörcs? Mert akkor nem is kell erőlködnöm, hogy ebből „kigyógyuljak”."

Nem csak orvoshoz menni, hanem mindenhova menni, ami ismeretlen, az gyomorgörcs. És ahogy az introvertáltságról szóló írásokat olvasom, ez velünk született "betegség".
Én azért kezdtem el a szorongással foglalkozni, mert pont ez zavart, hogy idegen helyre nem tudok elmenni anélkül, hogy ne lenne hosszabb-rövidebb görcsöm a helyzet előtt. Ez pedig abból is adódik, hogy rosszul érzem magam, ha idegen helyre megyek. Ahogy szembesülök vele, ez viszont alapvetően az intro számlájára írható, teljesen elbizonytalanodom: Akkor én SOHA nem fogok tudni lazán elmenni olyan helyre, amit idegenek érzek? Akkor miért erőlködni, hogy ez megváltozzon, ha soha nem fog megváltozni? Ez mostanában eléggé kikészít...

"Cél: El kell mennem a háziorvosomhoz gyógyszert felíratni, ..."

Nem KELL, szabadon döntessz, hogy mész, vagy nem, de te SZERETNÉL menni, mert gyógyulni akarsz.
Nem szabad a kell szót használnunk, nekünk ez méreg.
(Még nekem sem megy mindig. :)

Kaisa 2016.02.08. 21:37:37

@KovacsPista777: Még nem vagyok teljesen meggyőződve, hogy ezt mind az introvertáltság okozza. Valahogy különbség van aközött, hogy "nincs hozzá kedvem, mert nem olyan típusú ember vagyok", és a "nem merek bemenni, mert pánikolok" helyzetek között. Nehéz elválasztani az alaptermészetemet a rárakódott szociális fóbiától, nem tudom, hol a határ. Mi az, ami nem egészséges félelem, és mi az, ami "csak" kényelmetlenség, vagy fárasztó. Lazán nem fogunk elmenni idegen helyre, de attól talán még nem kell szorongva. Valahol kell még lennie egy fokozatnak a kettő között, vagy nem?

A KELL szót nem szabad túl használni, de azért a másik végletbe se essünk ;) Most kellett, mert elfogyott a gyógyszerem. Persze én választottam, hogy szedni szeretném ezt a gyógyszert. Anélkül sem dőlt volna össze a világ. De azért az olyan furán hangzik, hogy "El szeretnék menni az orvoshoz", nem? :D

Dexter007 2016.02.21. 23:37:47

én az orvosnál nagyobb stressz-helyzetet sajnos el sem tudok képzelni. mindig tiszta ideges vagyok, felmegy a vérnyomásom, szapora lesz a pulzusom, és persze emiatt felírnak vérnyomás-csökkentőt, elküldenek kivizsgálásra, hiába mondom, h ez csak a szituáció miatt van :((( szerintetek mit lehet kezdeni ezzel a helyzettel? :(
süti beállítások módosítása