Szociális fóbiások küzdelme a nagyvilággal

Sziasztok! Ez a blog Neked készült, aki szociális fóbiával küzdesz. Neked, aki önbizalomhiányos vagy, folyton kisebbségi érzésed, megfelelési kényszered van, vagy Neked, akinek nincsenek ilyen problémáid, egyszerűen csak kíváncsi vagy, hogyan élnek ezek a furcsa, visszahúzódó, szégyenlős, csendes emberek, milyen nehézségekkel kell szembenézniük nap, mint nap. Itt olvashatjátok mindennapi botladozásainkat, szerencsétlenkedéseinket, félelmeinket, amelyeket megosztunk veletek, hogy érezzétek nem vagytok egyedül.

Dr. Richards-terápia

A könnyebb navigálás érdekében ide gyűjtöttük a linkeket jelenlegi nagy projektünkhöz, ami nem más, mint a dr. Richards által megalkotott, szociális fóbiával foglalkozó audioterápia magyarítása:

1. bemutatkozó lecke

2. lecke

3. lecke

4. lecke

5. lecke

6. lecke

7. lecke

8. lecke

9. lecke

10. lecke

11. lecke

Friss topikok

2014.03.10. 09:01 Daniellaaa

Megtanulni beszélni

A szóbeli kommunikáció nálam örökös téma. Frusztrál, hogy  folyton úgy érzem a beszédkészségem az egyik leggyengébb oldalam. Sok mindennel meg tudom ezt magyarázni. Említhetem az előző bejegyzésben leírt kevés figyelmet, amit a környezetemből kaptam, vagy talán, hogy nem tanultam meg kiskoromban szavakkal kifejezni a gondolataim, érzéseim, mert a családban nem volt "divat" kommunikálni egymással mélyebben, leszámítva a hétköznapi dolgokat. Aztán ott van a szociális fóbia, ami azt jelenti, hogy szorongásos, stresszes helyzetben leblokkol az agyam és azért nem vagyok képes megfelelően kifejezni magam. Vagy az is oka lehet ennek, hogy túl sokat hallgattam életem során. Nem adtam meg a lehetőséget az agyam beszédért felelős részének, hogy fejlődni tudjon és most már késő, már annyira gyenge, hogy nehéz megfelelő szintre fejleszteni. Furcsa dolog ez, egyik nap egy nagyobb séta közben elmélkedtem és végiggondoltam egy a jövőben rám váró megmérettetés részleteit. Részletesen átgondoltam, hogy mit fogok mondani majd ebben a szituációban. A magamban lejátszott monológom rendkívül választékosra és érthetőre sikeredett és még csak hosszas töprengésre sem volt szükség mindehhez. Csak jöttek a szavak, a gondolatok, kifejezések és tényleg érhető, tömör és választékos voltam. De akkor mégis csak képes lennék jól kommunikálni? Akkor az agyam ezen része mégsem annyira fejletlen? Vagy most hogy is van ez? Ha végigzongorázok egy képzeletbeli előadásfélét magamban és ekkor nem okoz gondot a választékos önkifejezés, akkor ha egy valóságos szituációban kell előadnom magam szóban ez miért nem megy? Mert tényleg kevésszer megy. Még a családommal és a hozzám közel állókkal szemben is csak nagyon ritkán megy. Azt hiszem, hogy mégsem gyenge az agyam kommunikációért felelős része, hanem a szociális fóbia a felelős mindezért. Volt már, hogy voltam annyira ellazult nyugalmi állapotban, hogy egész jól tudtam kifejezni magam. Hogy lehet ezt fejleszteni? Egyszerű gyakorlással? A lehető legtöbbet beszélni? Jó lenne egy olyan csoportot létrehozni, ahol rosszul beszélő emberek gyakorolnak rendszeresen egymás között. Vagy talán még köztük is annyira szocfóbos lennék, hogy ugyanúgy nem menne a beszéd? Nem tudom. Talán a legfontosabb az lenne, hogy ne úgy beszéljek, hogy közben a lehető leghamarabb túl akarok esni rajta, sokkal inkább élvezzem, hogy nálam van a szó és törekedjek arra, hogy ne csak a hangomat hallassam, hanem arra is, hogy eljusson a célszemélyhez mindaz, amit közölni szeretnék vele. Dr. Richards terápiájában megfogalmazott lassú beszéd technikája is hasznos lehet. Nekem a legnehezebb azt megtanulni, hogy gondolkodjak is beszéd közben, ne csak a számat járassam. Nagyon irigylem azokat, akiknek ez könnyedén megy!

4 komment

Címkék: szociális fóbia gyenge kommunikációs készség fejleszteni a beszédkészséget


A bejegyzés trackback címe:

https://onbizalomnelkul.blog.hu/api/trackback/id/tr265850588

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

blyg 2014.03.10. 12:32:32

Végig bólogattam miközben olvastam ezt a bejegyzést. Ha szóban kell megnyilvánulni több ember előtt, vagy akár csak 1 ismeretlen ember előtt is, az nekem a halálom. Egész egyszerűen képtelen vagyok összefüggően, választékosan elmondani, amit akarok. Még az is előfordul, hogy rosszul ejtek ki szavakat és aztán szégyenkezek magamon, ahelyett, hogy arra figyelnék, hogy mit is mond a másik. Ha hivatalos helyre megyek, akkor kigondolom előre nagyon-nagyon pontosan, hogy mit akarok mondani és még így is képes vagyok hülyeségeket beszélni, vagy leblokkolni. A szóbeli záróvizsgámon majdnem elsírtam magam, de nem azért mert nem tudtam az anyagot, hanem mert tudtam, hogy tökéletesen tudom és MÉGSEM tudom elmondani úgy, ahogyan szeretném. Borzasztó élmény volt...

Ugyanígy vagyok, ha idegennyelven kell megnyilvánulni. Írásban tökéletesen megy minden, csak beszélni ne kelljen. Viszont néha szoktam olyat csinálni, hogy elalvás előtt, mikor nem tudok elaludni, elképzelt párbeszédeket játszok le az agyamban angolul-németül, azzal a céllal, hogy lefárasszam magam és végre tudjak aludni. És basszus, sokkal gyorsabban jutnak eszembe a szavak, választékosabban fejezem ki magam fejben, nem cserélek össze dolgokat, pedig elvileg már fáradt vagyok, mint amikor tényleges szituációban nap közben kellene bevetni a nyelvtudásom. Ezért gondolom én is, hogy semmi probléma nincs a beszédért felelős résszel az agyamban, hanem a fóbia kihatása ez az egész kommunikációs probléma.

chonka 2014.03.10. 14:08:20

Én is végig bólogattam! :)
Tudtommal nincs beszédhibám, de mégis sokszor belegabalyodik a nyelvem a mondandómba. Szoktam gesztikulálni is rendesen, hogy mindenképp megértsék, amit mondok. Parázok megszólalni még a gyorséttermes srác előtt, mikor mondani kéne mit is kérek, mert én abba a két szóba is képes vagyok belegabalyodni. Manapság már tudok nevetni az ilyen bénázásaimon, de azért nem könnyű. Ismerőseim közt is úgy ismernek, mint aki nem a szavak embere. Bár ezt én híreszteltem el annó magamról, hogy kisebb legyen felém az elvárás, de kicsit rosszul esik, mikor szerintem már fejlődtem, de ők még leragadtak ennél a 6 éve használt bélyegnél.

dnbsoldiers 2014.03.11. 13:10:24

Ugyanez a problémám nekem is. Gondolatban és írásban olyan jól fogalmazok, hogy magamon is meglepődök, :) de ha beszélnem kell olyan érzésem van mintha valami belülről visszatartaná a gondolatokat. Fontos helyzetekben én is kiszoktam gondolni előre a mondatokat. Volt, hogy egy egész monológot írtam le és "tanultam" meg. Ezzel viszont az a baj, hogy ha nem spontán jön a mondandóm akkor sokkal jobban izgulok és egy idő után le is blokkolok, mert azon parázok, hogy rendesen el tudjam mondani. Tehát ez egy ördögi kör.
Dr. Richards terápiáját én is elkezdtem és reménykedek benne, hogy lesz valamilyen pozitív hatása, még ha nem is gyógyulok ki teljesen a fóbiából. Szorgalmasan csinálom a leckéket, most tartok a 3.-nál. Nem mondom, hogy húú de nagy változáson mentem át két hét alatt, de azt hiszem egy kis javulás történt.

jel1 2014.03.16. 01:22:36

"Nekem a legnehezebb azt megtanulni, hogy gondolkodjak is beszéd közben, ne csak a számat járassam."

igen... itthon semmi baj, de hát ha teljesíteni kell idegenek között, akkor ha még sikerül elérnem, hogy ne is blokkoljak le teljesen, akkor is halál, aztán mondok valami hülyeséget, amit annyira gáznak érzek utána, hogy elásnám magam helyben (pedig mind tudjuk, hogy ilyen nem is létezik hiszen mindenki mond hülyeséget és nem gáz :P )

amúgy nem tudom, hogy szarban vagyok-e vagy sem... régen mozdultam már ki itthonról, de úgy érzem, hogy mintha... így beleuntam volna meg belefáradtam volna a szorongásba meg mindenbe amit a szocfób okoz és leszarom az egész mindenséget...
jó nyilván voltam kint itthonról. pl angolon, még telefonáltam is nekik. nem azt mondom, hogy nem volt semmi szorongás bennem, de ahhoz képest, hogy ők elvileg idegenek nekem, mégsem éreztem olyan szorongást vagy leblokkolást... nem tudom mi van, csak ezt a "belefáradtam az itthonlétbe" dolgot érzem.

na, jólvan... valami.. szar szocfób :P

alszok
süti beállítások módosítása