Szociális fóbiások küzdelme a nagyvilággal

Sziasztok! Ez a blog Neked készült, aki szociális fóbiával küzdesz. Neked, aki önbizalomhiányos vagy, folyton kisebbségi érzésed, megfelelési kényszered van, vagy Neked, akinek nincsenek ilyen problémáid, egyszerűen csak kíváncsi vagy, hogyan élnek ezek a furcsa, visszahúzódó, szégyenlős, csendes emberek, milyen nehézségekkel kell szembenézniük nap, mint nap. Itt olvashatjátok mindennapi botladozásainkat, szerencsétlenkedéseinket, félelmeinket, amelyeket megosztunk veletek, hogy érezzétek nem vagytok egyedül.

Dr. Richards-terápia

A könnyebb navigálás érdekében ide gyűjtöttük a linkeket jelenlegi nagy projektünkhöz, ami nem más, mint a dr. Richards által megalkotott, szociális fóbiával foglalkozó audioterápia magyarítása:

1. bemutatkozó lecke

2. lecke

3. lecke

4. lecke

5. lecke

6. lecke

7. lecke

8. lecke

9. lecke

10. lecke

11. lecke

Friss topikok

2014.01.07. 15:19 Kaisa

A szocfóbos, akit szégyenszemre még felnőttkorában is az anyja visz fogorvoshoz

avagy mi a teendő, ha a két legnagyobb fóbiánk egymásra talál?


Úgy kezdődik a történet, hogy tegnap chipset ettem...

Nem, ennél sokkal korábban kezdődött... rossz géneket kaptam, ennek és az általános iskolai fogászatnak köszönhetően legyőzhetetlen fóbiám alakult ki a fogorvosokkal szemben. Gimi végén apukám kíséretében sikerült végül beülnöm egy fogorvosi székbe, ahol rendbe hozták a károkat. Odáig jutottam, hogy szinte már élveztem is fogorvoshoz járni, mert elhittem, hogy lehet nekem is normális fogazatom.

Aztán jött a telefonálás, amikor már nem egyik alkalomról a másikra kaptam az időpontot, hanem azt mondta a fogorvosom, majd hívjam fel. Ez volt a telefon fóbiám egyik mérföldköve. A mai napig frissen fel tudom idézni a dolgokat, és elönt a szégyen egy olyan dolog miatt, aminek már 10 éve.

Mindegy, fogaim rendbe téve, aztán eljött az idő, amikor már nem hetente kellett telefonon időpontot kérnem, hanem két-három hetente, és itt elsumákoltam a dolgokat és a fogorvoshoz járásom befulladt. Mert egy héttel a kezelés után még csak-csak él bennem a kép, hogy nem is olyan szörnyű, még emlékszem a fogorvosom hangjára, még a telefonálást is nagy nehezen le tudom győzni, de két-három hét elmúltával már beindul a szelekció az agyamban (minden pozitívat törölni, minden negatívat felnagyítani), és elmarad a telefonálás. A félévenkénti fogorvoshoz járás meg mindennek a netovábbja. Hogy hívjak fel valakit, akit fél éve nem láttam, és kérjek időpontot hozzá? Azt se tudják, ki vagyok... naná, hogy addig halogatom, míg már évekről van szó.

Szóval kb 2 éve érzem, hogy nagyon aktuális lenne megint rendbe tenni a fogaimat, de halogattam, és ki tudja meddig halogattam volna, ha tegnap nem ettem volna chipset, és nem tűnt volna el vele az egyik fogam fele... vagyis a gyökérkezelt fogam tömése. Olyan sokkot kaptam, hogy folyamatosan vártam, mikor ébredek fel végre. (ugyanis rengetegszer álmodtam már, hogy kiesik a fogam, és felriadok, és olyan jó megnyugodni, hogy csak álmodtam) Nem ébredtem fel, és tulajdonképpen ma már örülök, hogy jött egy akkora fenékbe rúgás, amit tényleg nem tudok átugrani. De mégis mitévő lehetnék?

Oda nem akarok visszamenni, ahol már 4-5 éve nem hallottak rólam, mert mit gondolnak rólam. De úgy általában, mit gondol rólam egy fogorvos, hogy így elhanyagolom a fogaimat? És én meg miért agyalok azon, hogy egy fogorvos mit gondol arról, ha munkát viszek neki? Ez a dolga, hogy rendbe hozza. De ugye a rossz fog ciki, ezért nem merek fogorvos elé állni (ülni), amitől persze egyre rosszabb lesz a fogam, egyre kevésbé merek majd lépni. Na de akkor hová menjek fogorvoshoz? Hát a nagy sokk állapotában anyukámnak sírtam el a bánatom, aki már két éve is mondogatta, milyen jól rendbe hozta a fogát egy rendes fogorvos, és ő felajánlotta, hogy kér nekem időpontot, és eljön velem. Mindezt automatikusan, anélkül, hogy kérnem kellett volna. Nem, anyukám nem tudja, hogy szocfóbos vagyok, csak a fogorvos fóbiámat ismeri, mert szerintem ő is ugyanezzel szenvedett. Valószínűleg ezért ilyen önfeláldozó. Így lett az a felállás, hogy közel 30 éves (elvileg) felnőtt fejjel én az anyámmal megyek fogorvoshoz, mert egyedül még telefonon időpontot kérni is féltem volna, pláne ebben a sokkos állapotban, pláne ismeretlen helyre. Tiszta ciki... Hát ilyen ez a szocfób.

8 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://onbizalomnelkul.blog.hu/api/trackback/id/tr265743475

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tomma 2014.01.07. 15:55:01

Ez erősen emlékeztet arra mikor fogszabályzóm volt, bár az jó 10-15 éve lehetett már és végül nem szülővel mentem, de ugyanígy halogattam a dolgokat, persze a fogorvostól is megkaptam, hogy jöhettem volna a megbeszélt időpontokra, ami szintén nem használt a következő alkalommal, mert tudtam hogy megint le leszek hordva.
Bár ez a halogatás nem csak a fogorvosra jellemző, hanem kb mindenre amihez szociális interakció kell, természetesen rámfogják hogy lusta vagyok, és nem értik, hogy azért ennél többről van szó.
Hozzáteszem én is 28 vagyok és mikor körbenézek a környezetemben csupa olyan embert látok akik nem küzdenek ilyen problémákkal, és ettől sokkal "felnőttebnek" tűnnek.

Kaisa 2014.01.07. 16:08:57

@Tomma: óó imádom a megbeszélt időpontokat. Az agyam olyan merev e tekintetben, hogy a megbeszélt időpontra ha törik, ha szakad, el kell mennem, így nagyon rendesen tudtam járni fogorvoshoz is, amikor már meg volt beszélve az időpont. Megbeszélt időpontot soha nem halasztottam el... mert akkor telefonálni kellett volna másikért, vagy bármi más módon megbeszélni az illetővel a dolgot, attól pedig még az előre megbeszélt eseménynél is sokkal, de sokkal jobban rettegtem :) Engem a fix időpontok tartanak életben.

Én is ettől érzem magam kevésbé felnőttnek, mert csak a saját problémáimat látom (vagy figyelem), másokét meg nem. Aztán egyszer csak észrevettem, hogy a 40 éves kollégám, akire mindig felnéztem, egy 3 oldalas tanulmány leadását halogatta fél éven át. Pedig őt aztán tényleg felnőttnek és pedánsnak gondoltam.
Szerintem rengeteg "felnőtt" is halogat, csak ők sokkal határozottabban tudják tisztára mosni a lelkiismeretüket valami kamu indokkal, hogy most épp miért nem mentek el a megbeszélt időpontra, csak mi csinálunk ekkora lelkiismereti kérdést és nevezzük nevén a halogatást, mert folyton azt kutatjuk, miben vagyunk MÉG kevesebbek, mint az általunk elérhetetlennek tűnő "felnőttek".

Kaisa 2014.01.07. 16:24:34

Olyan szépen mutatja ez a bejegyzés a szocfóbosok torz szemléletét. Hiszen valójában kit érdekel, hogy anyámmal megyek egy olyan helyre, ahol én még soha nem jártam, de ő meg ismeri a helyet? Hiszen csak bemutat a fogorvosnak, meg úgyis az ő egészségpénztárából megy majd a kezelés, tehát lehetne ezt egy természetes gesztusnak is nézni, de neeeem, én azt látom, hogy milyen ciki. Meg ahelyett, hogy örülnék, hogy milyen jó, pontot teszek egy kétéves halogatás végére, én még mindig a halogatáson rugózom, pedig annak pont most vetek véget. Annyira el vagyunk foglalva, hogy csak a cikit, a rosszat vegyük észre önmagunkból...

Tomma 2014.01.07. 18:46:41

Ráadásul én sokáig azt hittem hogy a balkezességemnek tudhatom be, hogy mindent másképp látok, és reagálok le.

chonka 2014.01.08. 21:47:13

Nekem azt mondta a fogorvosom, hogy háromhavonta látogassak el hozzá fogkőszedésre, mert borzalmas szorosan vannak a fogaim. Kérdeztem, hogy nem lehetne akkor lezsírozni, hogy minden 3. hónap pl. első keddjén délután 5-kor találkozunk a rendelőben? De nem lehetett. Egyeztessek minden alkalommal, amit végülis valahol megértek. De részemről is ebből lesz a halogatás, mert nincs fix időpont és az agyam elkezd hülyébbnél hülyébbeket gondolni...

Kaisa 2014.01.09. 15:08:24

@chonka: Alig várom, hogy neten lehessen bejelentkezni az orvosokhoz. Igazán megkönnyítenék a szegény telefonfóbiások életét.
3 hónap is hülye időtáv, az ember hajlamos napolgatni a dolgot, hiszen 3 hónap alatt nem történik sok minden, még ráérek elmenni... stb

Daniellaaa · http://onbizalomnelkul.blog.hu/ 2014.01.10. 17:49:47

Én eddig betartottam, amit ajánlott a fogorvosom, hogy 6 havonta ellenőriztessem a fogaim, csak idén linkeskedtem el, most meg már nincs képem elmenni, mert mi van, ha már tiszta fogkő a fogam és tök ciki ilyen fogakkal odaállítani.

A másik téma is ismerős, a szocfób miatt nem érzem magam felnőttnek, hanem sokszor csak egy riadt kisgyereknek.

chonka 2014.01.12. 13:06:51

@Kaisa: Aha tök jó lenne! Az online pizzarendelés is szerintem igazi áttörés volt ilyen szempontból a pizza piacon. Tuti többen rendelnek miatta pizzát.
süti beállítások módosítása