Szociális fóbiások küzdelme a nagyvilággal

Sziasztok! Ez a blog Neked készült, aki szociális fóbiával küzdesz. Neked, aki önbizalomhiányos vagy, folyton kisebbségi érzésed, megfelelési kényszered van, vagy Neked, akinek nincsenek ilyen problémáid, egyszerűen csak kíváncsi vagy, hogyan élnek ezek a furcsa, visszahúzódó, szégyenlős, csendes emberek, milyen nehézségekkel kell szembenézniük nap, mint nap. Itt olvashatjátok mindennapi botladozásainkat, szerencsétlenkedéseinket, félelmeinket, amelyeket megosztunk veletek, hogy érezzétek nem vagytok egyedül.

Dr. Richards-terápia

A könnyebb navigálás érdekében ide gyűjtöttük a linkeket jelenlegi nagy projektünkhöz, ami nem más, mint a dr. Richards által megalkotott, szociális fóbiával foglalkozó audioterápia magyarítása:

1. bemutatkozó lecke

2. lecke

3. lecke

4. lecke

5. lecke

6. lecke

7. lecke

8. lecke

9. lecke

10. lecke

11. lecke

Friss topikok

2013.08.11. 21:24 Kaisa

Szociális fóbia és introvertált személyiségtípus

Tesóm szerzett egy könyvet, amit én is el akarok olvasni, mert azt mondta, hogy sok kérdésre talált választ benne. A válasz pedig nem más, mint az introvertáltság. Mindig is tudtuk, hogy visszahúzódó személyiségek vagyunk, csak ennyire tudományosan még soha nem lett ez alátámasztva. Mivel még a könyvet magát nem olvastam, csak a hallottakat írom egyelőre le, nem annyira tudományos megfogalmazással.

Szóval az emberiség kb harmada introvertált, a többi extrovertált. Az extrovertáltak a folyamatos nyüzsgéstől töltődnek fel. Abból szerzik az energiájukat, ha emberek közt vannak. A rengeteg szociális kapcsolatukból táplálkoznak. Ha egyedül maradnak, akkor elkezdenek lemerülni, kétségbe esnek. Ezzel szemben az introvertáltak nem képesek annyi kapcsolatot kialakítani, csak a mély kapcsolatok töltik fel őket, nem tudnak a felszínen elevickélni. Őket lemeríti a hangos, nyüzsgő közeg, mert túl sok számukra az inger. Akkor tudnak feltöltődni, ha egyedül vannak, magányosan meditálhatnak.

Na és a lényeg. Egy introvertáltból soha nem lesz extrovertált. Erőlködhetek én, hogy szociális, party állat legyek, de mindig le fog fárasztani. Egy intro csak akkor tud élvezni egy bulit, ha tudja, hogy fix idő múlva már a saját kis vackában fogja kipihenni, ezt érzem is magamon. Ha nagy nehezen ráveszem magam egy bulira, akkor tudom élvezni, ha tudom, hogyan jutok haza, és másnap lesz időm kipihenni. Ennek hiányában csak végigpuffogom az egész bulit, ha nem ismerem a menekülési útvonalat. De nem azért akarom a menekülő utat észben tartani, hogy első adandó alkalommal lelépjek, csak a biztonságérzetem miatt van rá szükségem. Erőlködhetek, hogy sok ismerősöm legyen, nagy ismeretségi kört építsek ki, de nem fogom tudni kezelni a sok embert, én csak kevés, de mély kapcsolatot tudok kialakítani. És így tovább...

Az irányultság velünk született adottságunk. És azért annyira nehéz introként boldogulni, mert az extrovertáltak uralják a világot, mivel többen vannak. Ami még fontos különbség a két csoport közt, az az agyunk felépítése. Az introvertáltak agya tesz egy extra kört az önmarcangolás pályáján, mert a cselekvés előtt az inger még elmegy a „na, gondoljuk még ezt át” központba. Az extrovertáltak meg egyből a cselekvő központjukba jutnak, ők egyből cselekszenek. Illetve valahogy az érzelmi központ is előbbi esetben a gondolatokhoz van kötve, utóbbinál meg a cselekvéshez.

Amiért ez fontos lehet, az az, hogy sok szocfóbos nem érti, amikor azon rugózok, hogy a gondolataim okozzák a szorongásom. Ők nem tudják ennyire megfogalmazni, hogy egy-egy szorongós helyzetben mit gondoltak, amitől annyira féltek. Én meg igen. Én tudom, hogy a gondolataim határozzák meg a hozzáállásom. Nagy valószínűséggel az extrovetált szocfóbosok tényleg a cselekedetükhöz közvetlenebbül kapcsolják a félelmet, míg én a gondolataimhoz. Azt viszont nem tudom, hogy ez hogyan hozható össze a kognitív terápia alapjaival, ami a gondolatokon keresztül kezeli a szocfóbot. Nem tudom, milyen lehet a megoszlás intro-extro szocfóbosok közt, de valószínűleg az extrovertáltak sokkal jobban megsínylik ezt az állapotot, míg pl az én introvertált személyiségem alapból közel áll a szocfóbhoz, tehát a fóbia nélkül sem lenne sokkal-sokkal másabb az életem.

23 komment · 1 trackback

Címkék: szociálisfóbia


A bejegyzés trackback címe:

https://onbizalomnelkul.blog.hu/api/trackback/id/tr495446676

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Milyen hatással van a magány egy multira? 2013.08.14. 00:10:09

   Ebben a posztban csak személyes élményről írok, szóval egyáltalán nem biztos, hogy ez bármelyik más multinál is így van.    Lassan egy éve nem beszélgettem - Hosszabban. A rövidebb üzenetváltásokat nem számolom ide. - senkivel s...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

H.Macska 2013.08.12. 20:38:10

pont ezért szoktam mondani, hogy aki születésétől fogva szomorú, félős, az "fordítva bedrótozott", jöhet bármilyen terápia meg önsegítő könyv....

ezek azoknak valók, akik "menet közben" romlottak el... ők ismerik a "normális" érzést, de aki sohasem tapasztalta még???

Kaisa 2013.08.12. 21:00:57

@H.Macska: Nem tudom, én érzek különbséget aközött, hogy rettegek az emberektől vagy csak jobb szeretek egyedül lenni. Vagy aközött, hogy gyomorgörcsöm lesz, ha megcsörren a telefon és kiver a víz vagy csak bosszankodok, hogy már megint keres valaki. Pedig nálam is gyerekkorom óta jelen van ez a dolog, csak azóta még erősödött.

Nálad nincsen különbség a jobb és rosszabb napok között?

H.Macska 2013.08.12. 23:35:40

Dehogynem van különbség rosszabb és jobb napok között. Sokszor egész kellemesen is szoktam érezni magam.

Régen szerettem telefonálni is, ma már csak ritkán, pár emberrel, idegen hívást fel sem veszek... igaz nem is mobilozom, marad a drótos, azt meg felveszi más...

A sok egyedüllét sem tesz jót. De inkább az, mint pl. naponta közösségekbe járni....

Daniellaaa · http://onbizalomnelkul.blog.hu/ 2013.08.18. 10:41:09

Rám egy az egyben illik, amit az introvertált személyiségtípus jellemzésénél írtál, kivéve azt, hogy sokszor érzem, hogy az egyedüllét nem tesz jót, attól csak jobban bezárkózom, míg ha társaságban vagyok, feldobódom és úgy érzem nyitottabb lettem a világ felé. De ez átmeneti állapot, hamar visszazuhanok az eredeti "inkább egyedül szeretek lenni" életérzés felé.
Szeretem felcímkézni magam, úgyhogy azt mondom, hogy introvertált személyiségtípus vagyok, enyhe extrovertált beütéssel. :-)

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.08.19. 19:35:22

Ez nagyjából így van, de bizonyos megállapításokkal nem értek egyet. :)

"Egy introvertáltból soha nem lesz extrovertált."

Attól függ. Szerintem ezt is egy "számlapként" kell elképzelni, -100 és +100 közötti értékekkel. Tehát egy intro sem "csak" intro, hanem az a lényeg, hogy mennyire az.

A mutatót el is lehet mozdítani - tetszőleges irányba - csak nehezen. Viszont lassú, fokozatos változtatással a szélsőséges introvertáltságot is elfogadható mértékűre lehet csökkenteni.

Nálam is sikerült "bevinni" a szélsőértékről a közép felé. Ehhez azt is hozzá kell tennem, hogy nálam a kiindulási pont az volt, hogy egyáltalán nem tudtam megszólítani idegeneket (tehát egy boltba sem tudtam bemenni).

Unortodox módszerekkel gyorsan is meg lehet csinálni, de én nem tenném... :S

Kaisa 2013.08.20. 13:40:04

@King of Shadows: A "számlapos" észrevételed teljesen helytálló, és természetesen lehet mozogni a 100% introvertálttól a 100% extrovertált felé, de csak a közepe felé, alapvetően nem fogsz térfelet váltani szerintem. Nem azt mondom, hogy egy introvertált nem viselkedhet extrovertáltként, meg lehet mindent tanulni, lehet mindenki harsány, társaság közepe, de egy introvertált személyiséget ez nem fog kielégíteni, mert legbelül introvertált marad, szükséges lesz a feltöltődéséhez a magányos elmélkedéseire, hogy legyen idő, amikor békén hagyják. Nekem is van igényem a társaságra, a bulikra, de ettől nem leszek extrovertált, mert ezek engem lefárasztanak fizikailag és szociálisan, még ha a lelkemnek jót is tesznek. Nekem egy bulit ki kell pihennem, egy extrovertált meg egy újabb bulival piheni ki, én meg nem tudok buliból buliba járni.

Vagy szerinted lehet térfelet is váltani azon a skálán? Elképzelhető, hogy onnan kiindulva, hogy egy boltba sem tud valaki bemenni (ami nem feltétlen introvertáltság, lehet sima szociális fóbia is), eljut oda, hogy mindig a figyelem középpontjába vágyjon?

Te hol helyeznéd el magad a skálán?

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.08.20. 19:30:57

@Kaisa: "... alapvetően nem fogsz térfelet váltani szerintem."

Attól függ. A nullához közeli tartomány - mondjuk 25-ig - alapvetően egybemosódik (ambivertált). Tehát ha azt eléred, végül is már átlépted a határt.

"... egy extrovertált meg egy újabb bulival piheni ki, én meg nem tudok buliból buliba járni."

Az extrovertáltak sem akarnak állandóan közösségben lenni, csak nekik sokkal nagyobb igényük van rá (kivéve az "extrém extrovertek", de azok már nem egészen normálisak). Tehát nekik is szükségük van időnként az egyedüllétre. Ugyanígy, az introvertáltak is igénylik néha mások társaságát (itt is: kivétel a szélsőség).

Adott esetben lehet, csak annak nem lesz jó vége. Mivel az introvertáltaknak gyakran hiányosak a social skilljei (szociális képességei?) csak úgy fog kinézni az illető, mint az ötven kilós szumóbirkózó. Elég ha annyit elér, hogy ne fárassza le a társaság, és már rendben is vannak a dolgok.

Jelenleg extrém extrovertált vagyok, de nálam ez gyorsan változhat, akár szándékosan is. (Az állapotom kétségtelenül bizonyos előnyökkel is jár.) Szóval én egyáltalán nem igénylem mások társaságát, de ugyanakkor meg tudom oldani, hogy ne is zavarjon.

Kaisa 2013.08.20. 19:56:28

@King of Shadows: Egyetértek azzal, amit írsz, de nekem a 0-25-ig tartomány nem határátlépés. A -10 nekem még mindig negatív szám, még ha közel is van a határhoz. Sopronnál sem mondhatom, hogy átléptem Ausztriába. Csak azért béna ez a skálás hasonlat, mert sem az extrovertáltakat, sem az introvertáltakat nem akarom tudat alatt negatív előjellel felruházni :)

A social skillek meg szerintem nagyon jól tanulhatóak és fejleszthetőek sok esetben.

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.08.20. 20:45:30

@Kaisa: "... nekem a 0-25-ig tartomány nem határátlépés."

Papíron nem, a gyakorlatban viszont az. Semmi különbséget nem látnál egy 20-as introvert és egy ugyanolyan értékű extrovert között feltéve, hogy nem tanulmányozod őket nagyon alaposan. Nem véletlenül van rájuk külön gyűjtőfogalom.

Itt a negatív érték nem rossz tulajdonságot jelöl, csak valahogy ki kell fejezni, hogy merre van az arra. :) Egyébként eredetileg is így tervezték az introvertált-extrovertált felosztást, és csak később egyszerűsödött le (nagyrészt a közérthetőség miatt) a ma ismert formájára. :)

"A social skillek meg szerintem nagyon jól tanulhatóak és fejleszthetőek sok esetben."

Lehet, de az külön van. A mentális fejlődés nem vonja maga után automatikusan azok fejlődését is, és ugyanez fordítva is igaz. :)

Kaisa 2013.08.20. 22:03:05

@King of Shadows: Bocs, de még mindig nem látom, hogy miért nem helytálló az, hogy egy introvertáltból nem lesz extrovertált. Tegyük fel, hogy létezik a gyűjtőfogalom az egybemosódottakra, akik tényleg a 0 körül mozognak, és amit elér egy introvertált, de ettől még mindig nem lett extrovertált, csak ambivertált.
A könyv amúgy, amit még mindig nem kezdtem el olvasni, az agy működésében mutatja be a különbséget, tehát egy intro agya másként van bedrótozva, mint egy extroé, és ez szerintem nem változtatható.

Még szerencse, hogy egyszerűsítették a -/+ skálát, különben az emberek nagy részét negatívként lehetne előjelezni. Akármennyire nem azt jelenti, azért csak nem néz ki jól, ha azt mondja nekem valaki, én egy -30-as extro/intro vagyok. :) Az extrovertált lett volna a pozitív oldal?

A mentális fejlődés persze nem feltétlenül párhuzamos a szociális készségek fejlődésével (ezzel máris adva van egy jó alap a szociális szorongásra), de mivel tanulható, így nem feltétlen lesz rossz vége, ha egy introvertált extrovertáltat játszik, ha megvannak a szükséges skilljei. Nem feltétlen lesz 50 kg-os szumós effektus. :) Bár az tényleg sokszor nevetségesen hat, amikor valaki homlokegyenest szembe megy az alkatával/természetével.

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.08.21. 00:02:50

"... de ettől még mindig nem lett extrovertált, csak ambivertált."

Azt egy szóval sem mondtam, hogy meg is kell állni a nullánál (no pasaran), vagy igen? :)

"A könyv amúgy, amit még mindig nem kezdtem el olvasni, az agy működésében mutatja be a különbséget, tehát egy intro agya másként van bedrótozva, mint egy extroé, és ez szerintem nem változtatható."

Igen, ezt én is tudom. :) Változtatható az, csak nehezen. Ahogy egy erősen balkezes is meg tud tanulni jobb kézzel írni, pedig az agyának alapvetően nehéz egy olyan precíz mozdulatsort a "segédkézzel" végrehajtani (arra van "bedrótozva", hogy a bal keze az elsődleges). Ugyanez fordítva is igaz, csak erre ritkábban adódnak példák.

"Az extrovertált lett volna a pozitív oldal?"

Igen, de lehet, hogy ebben tévedek. Egyébként a bal és jobb kéz felosztás is ilyen (a balkezesek a mínuszosok, merthogy ... az van balra az x-tengelyen, duh!). Meg a politikaelmélet is (a baloldal és a konzervativizmus van mínuszban).
Meg a szemészet is. Ott is van mínuszos és pluszos dioptria is...

Egy skilled introvertált viszont nagyon hatékony lehet bizonyos területeken (például a politikai debátolásban). :) Tehát helyettes vezetőként is nagyon jól tud teljesíteni. Én már csak tudom... Csak ne akarjon vezető pozit betölteni, mert az nem fog menni neki. :S

Kaisa 2013.08.21. 18:40:44

@King of Shadows: A szemészeti besorolás nem tűnik annyira bántónak, biztos azért, mert akármelyik irányba romlik a szemem, már az eleve szar helyzet, azon már nem segít vagy ront, hogy +/-. A politikában meg nem szoktam ezzel találkozni csak a bal/jobb oldallal. Viszont a balkezesek régen eléggé el voltak nyomva, tehát ott is van egy negatív érzet. Nem szeretem semmilyen mértékben a negatív megkülönböztetést, úgyhogy örülök, hogy nem mínuszos introvertált vagyok, csak simán intro. :)

Nem hiszek ebben a balkezességből jobbkezességbe váltásban. Meg tud tanulni egy balkezes jobb kézzel írni, de ettől az egész testének az irányultsága nem fog megváltozni. Attól még minden könnyebb lesz neki balra, ha balos. Egy táncos is tanul mindent balra is, tudhat is mindent balra, de ettől még mindig jobbra lesz erősebb. Az, hogy a képességeimet melyik oldalra tanulom meg, az nem változtat azon, hogy alapból jobbos vagyok vagy balos. Ha én megtanulok beszédet tartani, céget vezetni, attól még, ahogy te is írod, introvertáltként nem fog úgy menni a cég vezetése. Vagy szerinted a példád, mert úgy érzem, konkrét személyre írtad, hogy nem fog menni, átprogramozhatná magát extrovertáltba, hogy menjen neki a cég vezetése?

Megtanulhat egy introvertált extrovertáltként élni, minden szociális készséget, lehet belőle miniszterelnök, attól még ugyanúgy szüksége lesz a feltöltődéshez arra, amire egy introvertáltnak. Én így látom, de bevallom, ez tényleg csak értelmezés kérdése, hogy te extrovertáltnak tartod azt az eredetileg introvertáltat, aki extrovertáltként viselkedik, én meg továbbra is introvertáltnak. A valóság meg az, hogy egy embert látunk mindketten.

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.08.21. 20:02:48

Ahogy akarod... :)

"... átprogramozhatná magát extrovertáltba, hogy menjen neki a cég vezetése?"

Disszociálással megoldható. Bizonyos introk azt csinálják, csak nem olyan mértékben mint én (végül is, én is azt csinálom). Például helyszínhez kapcsolódóan, tehát egy bolti eladó a boltban extro lesz, és csakis ott. Ha elhagyja a bolt területét, egyszerűen visszavált.
A cégvezetés már nehezebb ügy, de ha kis cégről van szó, és megoldható, hogy mindent "helyben intézzen" (vagy telón), akkor az is megy.

De miért akkora baj az, hogy valaki introvertált marad, ha az alapvetően nem zavarja? Ha nem okoz neki semmilyen hátrányt, akkor nem is kell tovább variálni (persze lehet, ha az a cél). :)

Én voltam extrovertált üzemmódban - többször is - de nem jött be. Mondjuk ehhez hozzátartozhat az is, hogy ez mindig azonnali, és erőszakos váltás volt, a megfelelő szociális skillek nélkül ... borítékolható eredménnyel. :(

Kaisa 2013.08.21. 20:57:03

@King of Shadows: Jaj, én írtam valahol, hogy baj, ha introvertált marad valaki? Nem akartam ezt sugallni semmilyen módon, vagy úgy jött le? Akkor most mondom, hogy nem baj. :D Ezt nem is figyeltem, hogy így jöhet le.
Engem sem zavar, hogy intro vagyok, csak sokáig nem értettem, hogy én miért nem vagyok olyan, mint akik imádják a társaságot, és akik tucatnyi ismerőssel tudnak egyszerre kapcsolatot ápolni. De sem az introvertáltaknak nem kell extrovertalitás felé törekedni, sem fordítva. :) Elég, ha megtalálja mindenki a saját egyensúlyát, és ne akarjon kibújni a bőréből, ha nem tud.

Nekem amúgy anyukám hajtogatta folyton, hogy antiszociális vagyok, meg mindig csesztetett, hogy miért nem vagyok jó házigazda, mikor vendégség volt nálunk, én meg fiatalabb fejjel mindig magamat okoltam, amiért tényleg mekkora bunkó vagyok, hogy nem bájcsevegek egyszerre 10 emberrel és nem lesem minden kívánságukat, és miért nem pörgök társaságban. És ez a frusztráció is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy szociális szorongásaim alakuljanak ki, illetve erősödjenek. De azóta már megbékéltem a saját természetemmel, csak a szocfób megmaradt és lassan múlik. Persze anyukám továbbra is antiszociális bunkónak tart :D

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.08.22. 00:44:33

@Kaisa: Igen, nekem nagyon úgy jött le. :) Nem lehet, hogy az alapján, amit lentebb írtál, tudat alatt bajnak tartod az introverciót, mert sokáig ezt várták el tőled (bizonyos értelemben...)? Nekem ez annak látszik. :)

"... csak sokáig nem értettem, hogy én miért nem vagyok olyan, mint akik imádják a társaságot, és akik tucatnyi ismerőssel tudnak egyszerre kapcsolatot ápolni."

Közben megkérdeztem Sithist, ő jobban le tudja írni, hogy miért van ez. :)

Az introvertáltak alapvetően ... érzékenyek másokra. Ez a képességük alapvetően tudat alatti, de attól még teljes intenzitással működik a megfelelő környezetben, ami gyakorlatilag "túlterheli" az agyukat. Ezért kell időnként visszahúzódniuk.
Ezzel szemben az extrovertáltaknak nincs ilyenjük (egész pontosan van, de általában inaktív), tehát nem is okoz gondot.

Viszont ha egy intro megtanulja használni is a képességeit, könnyen "észrevesz" dolgokat. Ezért van az, hogy előlük nagyon nehéz elrejteni bármit is, ellentétben az extrovertáltakkal. Gondolom Te is gyakran "érzed", hogy mások nem azt mondják, mint amit gondolnak, vagy el akarnak rejteni valamit.

Gondolom azt is észrevetted, hogy az extrok nem veszik észre, ha például megbántanak, kivéve ha elég egyértelműen jelzed nekik. Ahogy mást is elég ... nehezen "fognak".

Daniellaaa · http://onbizalomnelkul.blog.hu/ 2013.08.24. 10:53:19

@King of Shadows:
"Disszociálással megoldható. Bizonyos introk azt csinálják, csak nem olyan mértékben mint én (végül is, én is azt csinálom). Például helyszínhez kapcsolódóan, tehát egy bolti eladó a boltban extro lesz, és csakis ott. Ha elhagyja a bolt területét, egyszerűen visszavált."

Ezt én is szoktam csinálni, az előző munkahelyemen, amiről már írtam, sikerült végig megjátszani az extrovertált személyiséget, de ahhoz az is kellett, hogy ne legyen jelen a szorongás (tehát nem volt főnök és munkatársak). Más élethelyzetekben is sikerül extrovertáltként viselkedni olykor-olykor, de ez rém fárasztó tud lenni egy idő után, teljesen kimerít és nagyon erőltetett. A munkahelyemen is gyakran belebonyolódok emberekkel olyan beszélgetésekbe, amihez amúgy legszívesebben nem szólnék hozzá, de tudom, hogy ezt várják el tőlem. Nagyon hülyén tud kinézni, ha valaki meg sem mukkan egész nap, pedig legszívesebben ezt tenném. Ha sikerül magamra erőltetnem a nyílt, barátságos, beszédes ember szerepét ideig-óráig akkor rém elégedett tudok lenni magammal. A baj csak az, hogy ebből az következik, hogy nagyon nem barátkoztam még meg az introvertált személyiségemmel.

Daniellaaa · http://onbizalomnelkul.blog.hu/ 2013.08.24. 11:02:27

Csak az a baj, hogyha teljesen megbarátkoznék a személyiségtípusommal és engedném, hogy az introvertáltság, mint alapszemélyiségem elhatalmasodjon rajtam, akkor valószínűleg munkanélküli remeteként halnék éhen valahol az erdő mélyén.

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.08.24. 17:11:38

@Daniellaaa: "Ezt én is szoktam csinálni, az előző munkahelyemen, amiről már írtam, sikerült végig megjátszani az extrovertált személyiséget ... "

Az nem disszociálás (ha beleolvasol a blogomba tudni fogod, hogy mi az). :) Az utóbbinál nem kell megjátszanod semmit, mert "váltasz", és ténylegesen extrovertált leszel arra az időre.

"Más élethelyzetekben is sikerül extrovertáltként viselkedni olykor-olykor, de ez rém fárasztó tud lenni egy idő után, teljesen kimerít és nagyon erőltetett."

Igen, az introknak fárasztó az ilyesmi, de attól még nem okozhatna olyan gondokat, mint amiket Ti leírtok (az a szoc. fóbia miatt van). Én is simán el tudnék lenni emberek között, csak fáraszt (illetve, ha egyszerre csak egy-két személlyel kell foglalkoznom, az nem olyan vészes). Viszont ez sosem okoz olyan reakciókat, mint nálatok. :)

Ismerek két introvertált színésznőt (azaz: láttam őket filmen, meg az egyiktől láttam/olvastam interjúkat is), és az alapján náluk is úgy megy ez, mint nálam. Illetve a másodiknál csak feltételezem (még utána kellene néznem), de számomra rá van írva, hogy intro (az introvertáltságnak vannak bizonyos jelei, amiket nem lehet levetkőzni - akármilyen jó színész is valaki - és azokat képes vagyok érzékelni). :) Ők is tök jól elvannak társaságban, csak nem keresik, ha nincs rá okuk...

Am érdekes, de nálad a szoc. fóbia sokkal gyengébb, mint Kaisa-nál. Legalábbis itt sokkal ... nyitottabb beállítottságot érzékelek felőled (legalábbis alapból). Neki mintha kellene egy kis idő, hogy "el merje engedni magát." Utána viszont ő egészen barátságosra vált... :)

Kaisa 2013.08.24. 19:04:08

@King of Shadows: "Nem lehet, hogy az alapján, amit lentebb írtál, tudat alatt bajnak tartod az introverciót, mert sokáig ezt várták el tőled (bizonyos értelemben...)?"

Van igazság abban, amit írsz, belátom. Nem tartom tudat alatt sem bajnak, hogy ilyen vagyok, de közel állsz az igazsághoz. Tényleg elfogadom (már), hogy intro vagyok, viszont amit megéreztél, az inkább a sértődöttség anyám felé, ami ezek szerint még teljesen feldolgozatlan. Vagyis nem az a bajom, hogy ilyen vagyok, hanem hogy ezt nem ismeri fel és fogadja el a saját szülőm és a viág. Csak árnyalatnyi különbség, de talán pár lépéssel kijjebb vezet az öngyűlöletből. Sajnálom, ha a sértődöttség így beleivódott a mondandómban, de jól jelzi, hogy ezt fel kellene azért dolgoznom, nem igaz? :)

Ez a „túlterheli az agyat” teljesen igaz. Ha sok az inger, mert sok az ember, egyszerűen kisül az agyam, és már semmire nem tudok többet figyelni. Ja, erről jut eszembe, hogy amikor nagyobb társaságban (elég csak 5 fő) általában csendes megfigyelő szerepet játszok, és folyton kérdezgetik, hogy „de biztosan jól vagy?” azért, mert csendben vagyok. Én meg nem győzőm hajtogatni, hogy semmi bajom, tök jól szórakozom.

Ami pedig azt illeti, kinek gyengébb a szocfóbja... én biztos, hogy kezdetben zárkózottabb vagyok, de ez nem feltétlen csak a fóbia miatt van, sokkal inkább érzem a személyiségem részének, valamint úgymond ezzel különítem el magam a társadalomtól és az emberiségtől, de ez egy hosszú és bonyolult téma (emberiség undor stb).

Daniellaaa · http://onbizalomnelkul.blog.hu/ 2013.08.24. 20:02:48

@King of Shadows: Megírod ki az a két introvertált színésznő? Kíváncsi vagyok. :-)

Daniellaaa · http://onbizalomnelkul.blog.hu/ 2013.08.24. 20:03:43

@King of Shadows: "Az nem disszociálás (ha beleolvasol a blogomba tudni fogod, hogy mi az). :) Az utóbbinál nem kell megjátszanod semmit, mert "váltasz", és ténylegesen extrovertált leszel arra az időre."

Nem is a disszociálásra gondoltam, hanem, hogy introvertáltként is tudok néha váltani és extrovertáltként viselkedni. Van, hogy muszájból csinálom, mert munkahelyen vagyok, vagy olyan helyzetben, hogy muszáj nyitottan viselkednem, de van, hogy nem kell megjátszanom, és természetes az egész, de a vége mindig az, hogy alig várom, hogy visszabújjak a csigaházamba és ismét nyugalom legyen.

A blogodba beleolvastam, érdekes, úgyhogy elolvasom majd a bejegyzéseid, az Ötödik Sally jutott a blogról eszembe, jó könyv. Olvastad?

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.08.24. 20:04:57

@Kaisa: "Tényleg elfogadom (már), hogy intro vagyok, viszont amit megéreztél, az inkább a sértődöttség anyám felé, ami ezek szerint még teljesen feldolgozatlan."

:) Igen, ezt IS éreztem, csak ezt már nem mertem leírni, mert az introvertáltak nagyon ... szenzitívek tudnak lenni (magamról tudom). Ezért, ha észreveszem valakin, hogy intro (mint fentebb írtam, gyakran ránézésre is észre tudom venni) nagyon odafigyelek, hogy mit mondok neki. Meg arra is figyelek, hogy észrevegyem, ha megbántottam (az introk ezt igénylik is), mert magától egyik sem jelezné. :)

De szerintem ez az extrokra vonatkozik, úgy általánosan (mármint a sértődöttséged). Olyan, mintha úgy éreznéd időnként, hogy direkt bántani akarnak... :S

"Sajnálom, ha a sértődöttség így beleivódott a mondandómban, de jól jelzi, hogy ezt fel kellene azért dolgoznom, nem igaz? :)"

Szerintem ne sajnáld, mert nem is tehetsz róla. :) Gondolom nem egyik pillanatról a másikra döntötted el, hogy meg vagy sértődve, mert csak. :D

"Ez a „túlterheli az agyat” teljesen igaz. Ha sok az inger, mert sok az ember, egyszerűen kisül az agyam, és már semmire nem tudok többet figyelni."

Akkor nálad is jönnek szokásos intro jellegzetességek? :) Vagyis: fáj a fejed (olyan, mintha egy fejpánt szorítaná), álmosodsz, kicsit szédülsz (ez utóbbi már csak súlyos esetben). Gondolom a szoc fóbiád miatt idáig nem jutsz el... :) Ahogy az intro morgolódásig sem. :D

"Ja, erről jut eszembe, hogy amikor nagyobb társaságban (elég csak 5 fő) általában csendes megfigyelő szerepet játszok, és folyton kérdezgetik, hogy „de biztosan jól vagy?” azért, mert csendben vagyok."

Igen, én két főnél is (mármint rajtam kívül kettő :D), de tőlem nem szokták kérdezgetni. Azt is el szokták felejteni, hogy egyáltalán ott vagyok. Annyira, hogy egymást kérdezgetik rólam, az orrom előtt. :D

"valamint úgymond ezzel különítem el magam a társadalomtól és az emberiségtől, de ez egy hosszú és bonyolult téma (emberiség undor stb)."

Lehet, hogy ezt találtam el, kicsit feljebb? :O

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.08.24. 20:29:43

@Daniellaaa: Az egyik Kristen Hager (www.imdb.com/name/nm1982266/). Nála biztos vagyok benne, hogy az, mert olvastam/láttam tőle interjút, és ott néha elárulja magát. Ha nem is mondja ki nyíltan, hogy intro... :)

A másik meg Eva Green (www.imdb.com/name/nm1200692/?ref_=sr_1). Neki még nem néztem utána (Egyébként is csak itt: youtu.be/2zqy21Z29ps?t=1m11s láttam először. A palotában.) de "ránézésre" intro. Legalábbis azt érzékelem róla (ezt "ránézésre" meg tudom mondani), annak ellenére is, hogy extro karaktert játszik. :S

"... de a vége mindig az, hogy alig várom, hogy visszabújjak a csigaházamba és ismét nyugalom legyen."

Igen, ez körülbelül minden intronál így van, főleg ha túl vannak terhelve. :)

" A blogodba beleolvastam, érdekes, úgyhogy elolvasom majd a bejegyzéseid, ..."

Köszi! :)

"... az Ötödik Sally jutott a blogról eszembe, jó könyv. Olvastad?"

Nem, de mindenki ezt kérdezi tőlem. :D
süti beállítások módosítása