Szociális fóbiások küzdelme a nagyvilággal

Sziasztok! Ez a blog Neked készült, aki szociális fóbiával küzdesz. Neked, aki önbizalomhiányos vagy, folyton kisebbségi érzésed, megfelelési kényszered van, vagy Neked, akinek nincsenek ilyen problémáid, egyszerűen csak kíváncsi vagy, hogyan élnek ezek a furcsa, visszahúzódó, szégyenlős, csendes emberek, milyen nehézségekkel kell szembenézniük nap, mint nap. Itt olvashatjátok mindennapi botladozásainkat, szerencsétlenkedéseinket, félelmeinket, amelyeket megosztunk veletek, hogy érezzétek nem vagytok egyedül.

Dr. Richards-terápia

A könnyebb navigálás érdekében ide gyűjtöttük a linkeket jelenlegi nagy projektünkhöz, ami nem más, mint a dr. Richards által megalkotott, szociális fóbiával foglalkozó audioterápia magyarítása:

1. bemutatkozó lecke

2. lecke

3. lecke

4. lecke

5. lecke

6. lecke

7. lecke

8. lecke

9. lecke

10. lecke

11. lecke

Friss topikok

2016.01.21. 10:00 Kaisa

Terepgyakorlatok: Szakboltban áru után érdeklődni

Terepgyakorlatos sorozatunk első része, amikor egy kevésbé stresszes helyzetbe helyezem magam.

Alapszituáció: Minap be akartam menni egy számítástechnikai szaküzletbe egy olyan áruért, amit már jó előre kinéztem a neten. Nem gondoltam, hogy ez kihívás lenne, bár egy kis izgatottság volt bennem, mert ritkán jártam korábban ilyen boltban, ami ráadásul nem önkiszolgáló. Mikor odaértem az ismeretlen (értsd, még nem jártam ott korábban) bolt bejáratához, elsőre mégis inamba szállt a bátorságom, és jó 5 percig győzködtem magam az utcasarkon, hogy ugyan ne legyek már ilyen hülye, ha már eddig eljöttem...

Cél: Kinéztem megint egy terméket egy boltban, amit szeretnék beszerezni.

Szorongás és egyéb problémák:

  • Általában ha már csak kicsit is ki kell lépnem a komfortzónámból, akkor előszeretettel halogatok. Vagy kimagyarázom, hogy miért nincs is valójában szükségem a dologra, vagy nem is akarom már azt a dolgot annyira.
  • Nehezemre esik bemenni olyan helyekre, ahol korábban még nem jártam. Szorongással tölt el, hogy nem tudom, odabent mi vár rám, ezért ha nem egyedül megyek valahova, mindig előszeretettel engedek magam elé másokat. Legyen szó akár a főnök irodájáról, ahol még nem jártam.
  • Nehezemre esik segítséget kérni. Még ha konkrét dolgot keresek is, inkább fél órát keringek egy zsebkendőnyi boltban, mint megkérdezzem. Félek, hogy rosszul mondok valamit, vagy hülyeség a kérésem, mert mégis miért tartanának ők olyat, vagy felbosszantom az eladókat valamivel.

A szorongás/elkerülés mértéke (1-5): Szorongás (1) kevésbé, inkább az elkerülés (2) veszélye áll fenn.

Alkalmazandó technikák:

  • Elindulni, a jó dolgokra koncentrálni, ha meglesz, ami kell.
  • Oda úton elterelni a figyelmemet (zene), hogy ne kezdjek el kombinálni, lebeszélni magam.
  • Önmegerősítő állítások: voltam már ilyen helyzetben, és tudtam kezelni, ők is csak emberek, akik abból élnek, ha segítenek nekem... Ha kényelmetlenül is érzem magam, akkor is jogos vágyam megvenni, amit akarok, még ha az más szerint hülyeség is (itt jön képbe apám nevelése khmmm)
  • Mély lélegzet.

És ami történt:

Adódott a lehetőség, hogy egy lemondott program miatt kipróbáljam magam ezen a terepen. Nem halogatok, a kísérlet mindenek felett!

Mikor félúton elhagytam a megszokott útvonalamat, akkor kezdődött a kényelmetlenség, stressznek még nem nevezném. Valami ismeretlen pályára léptem, bekapcsolt bennem az éberség. Az 1-es szintű szorongást viszonylag egyszerűen el tudtam nyomni a legalapabb „Ne gondolkodj rajta!” stratégiával, amit segített a fülemben a zene. Érdekes, hogy az elkerülés (2) hamar elkezdett beindulni. „Nem is kell ez nekem. Sok pénzt spórolnék, ha nem venném meg.” Szinte bűntudatom lett, hogy ennyit költenék olyasvalamire, amit pár napja alig vártam, hogy megvehessem.

Mikor a helyhez értem, reflexből túlmentem rajta. Valószínűleg ezt a tulajdonságomat nem tudom leküzdeni, ez egyszerűen az introvertáltságomból adódik, hogy márpedig én először minden terepet körüljárok és felmérek, mielőtt cselekedni kezdenék. De most hamar visszafordultam, és a szorongással szembemenve cselekedtem. A boltban feszélyezve éreztem magam, de 2 perc nézelődéssel felmértem a helyzetet és sikerült annyira megnyugodnom, hogy a pultnál már összeszedetten tudtam feltenni a kérdéseimet.

Végül nem volt, amit kerestem, hiába írta az internet, ezért csalódottan jöttem el, és kudarcnak ítéltem az egész helyzetet, pedig örülnöm kellene, hogy két legyet ütöttem egy csapásra: megpróbáltam, és pénzt is spóroltam. Nehéz helyén kezelnem, hogy ne saját kudarcnak éljem meg azt, ha rajtam kívül álló okokból nem sikerül valamit elintéznem...

6 komment

Címkék: terepgyakorlat


A bejegyzés trackback címe:

https://onbizalomnelkul.blog.hu/api/trackback/id/tr608281122

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dreamer88 2016.01.21. 11:46:05

Gratulálok!
Lehet hogy te nem nagy sikernek könyveled el, de minden apró lépéssel haladsz előre :)

Kaisa 2016.01.21. 18:59:48

@Dreamer88: Köszönöm :) most egyelőre ez a terv, szépen, apró lépésekkel haladni.

KovacsPista777 2016.01.22. 12:01:50

"egyszerűen az introvertáltságomból adódik, hogy márpedig én először minden terepet körüljárok és felmérek, mielőtt cselekedni kezdenék."

Tényleg az intro része ez?
Nem csak arról van szó, hogy ösztönösen próbálod kialakíítani a "komfortzónád"? Számomra a legcsodásabb találmány a Google Street View! Ha idegen helyre megyek, mindig megnézem előtte.

"és sikerült annyira megnyugodnom, hogy a pultnál már összeszedetten tudtam feltenni a kérdéseimet."

Te magad írod, hogy sikerült! Hurrá! Csak így tovább!
Próbáltál már "helyzetek" előtt relaxálni? (Relax hanganyag meghalgatása, légzés, stb.) Nekem segített. Tompít, lenyugtat, nem agyalsz annyit.

NarcissisticCannibal 2016.01.23. 11:12:02

Egyetértek a többiekkel! Ez egyértelműen siker, és gratula érte ;) Pistinek abban igaza lehet, hogy a terep alapos felmérése nem feltétlenül kell, hogy az introvertáltságodból fakadjon. Én azt figyeltem meg magamon, hogy a kontrollérzet miatt van szükségem erre. Mindent meg akarok tudni egy szituációról, mielőtt beleugrok... Utálom a spontán dolgokat, mert az ugye bizonytalan, és kívül áll a komfortzónámon.

A relaxáció és az vizualizáció tényleg nagyon hasznos lehet. Ami mostanában felkeltette az érdeklődésemet és témába vág: az a tudatos álom (TÁ). PTSD-nél már használják a tudatos álmodást terápiás gyakorlatként, és nagyon hasznosnak bizonyul. Ennek a lényege, hogy megtanítják a klienseket, hogy hogyan ismerjék fel azt, hogy álmodnak. Miután ez megtörténik, rémálom közben felismerik, hogy ez csak egy álom, és tudatukra ébrednek. Ha tudatos vagy álmodban, te tudod irányítani azt. Tudod, hogy ki vagy, mi a célod, mit vacsoráztál este és hogy a tested ott szunyókál a szobádban. Az egész olyan, mint egy virtuális valóság. A PTSD-nél a rémálmodók nem menekülnek tovább, hanem a szembefordulnak rémálmaikkal, hiszen most már ők irányítanak. Vagy újra átélik a traumát, de pozitív kimenetekkel átkeretezve. Sokszor már az első alkalom után megszűnnek az évek óta visszatérő folyamatos rémképek, és nem is térnek vissza...

Ami itt érdekes lehet, az az, hogy hogyan működhet mindez a szociális fóbiánál? Mi lenne, hogyha TÁ közben tudnánk gyakorolni a különböző szociális helyzeteket? Agyunk nem tud szignifikáns különbséget tenni a valóság és képzelet között, az álmok pedig nagyon is realisztikusak és képesek hatni az érzelmekre. Vajon lehetséges lehet, hogy álom közben huzalozzuk újra az agyunkat?

Kaisa 2016.01.23. 20:37:33

@KovacsPista777: Igen, ez az introvertáltság része :) Persze mindenkinél változó mértékben. Már gyerekkortól megfigyelhető, az extro gyerekek szívesen és sokkal könnyebben, szinte azonnal csatlakoznak más gyerekek játékához, míg az introvertáltak előbb szeretik megfigyelni a csoportot, kiismerni a rendszert (játékot, gyerekeket stb), mielőtt csatlakoznak. Na én pont ilyen vagyok. Mielőtt bármibe belevetem magam, muszáj minél jobban megfigyelnem. Persze ezt erősíti az a kényszer is, hogy minden hibalehetőséget előre ki akarok szűrni, és ezért is vagyok ekkora megfigyelő. De alapvetően ez az introvertáltsággal is jár.

KovacsPista777 2016.01.24. 08:32:53

@Kaisa: Köszönöm, mindig tanulok valami újat tőletek. :)
süti beállítások módosítása