Szociális fóbiások küzdelme a nagyvilággal

Sziasztok! Ez a blog Neked készült, aki szociális fóbiával küzdesz. Neked, aki önbizalomhiányos vagy, folyton kisebbségi érzésed, megfelelési kényszered van, vagy Neked, akinek nincsenek ilyen problémáid, egyszerűen csak kíváncsi vagy, hogyan élnek ezek a furcsa, visszahúzódó, szégyenlős, csendes emberek, milyen nehézségekkel kell szembenézniük nap, mint nap. Itt olvashatjátok mindennapi botladozásainkat, szerencsétlenkedéseinket, félelmeinket, amelyeket megosztunk veletek, hogy érezzétek nem vagytok egyedül.

Dr. Richards-terápia

A könnyebb navigálás érdekében ide gyűjtöttük a linkeket jelenlegi nagy projektünkhöz, ami nem más, mint a dr. Richards által megalkotott, szociális fóbiával foglalkozó audioterápia magyarítása:

1. bemutatkozó lecke

2. lecke

3. lecke

4. lecke

5. lecke

6. lecke

7. lecke

8. lecke

9. lecke

10. lecke

11. lecke

Friss topikok

2014.01.10. 20:40 Daniellaaa

A szociális fóbia fázisai

Azt mondják, hogy a halálos beteg miután felismerik a betegségét különböző lelki stádiumon megy át, a tagadástól a depresszión át egészen az elfogadásig. Én is felfedeztem bizonyos szakaszokat az életemben, amióta velem van a szociális fóbia. Nyilván nem minden ember megy át ugyanezeken a fázisokon, de biztosan mindannyian kipróbáltunk már ezt-azt, hogy megszabaduljunk ettől a tehertől, és az is biztos, hogy vannak fordulópontok, felismerések, mikor elkezdjük egészen máshogy látni magunkat vagy a fóbiánkat.

"a mély szocfób szabasza": Nálam kb. 8 éven át tartott, amikor bár szociális fóbiás voltam, de nem voltam ennek tudatában. Nyilván ennek az is volt az oka, hogy akkoriban indult csak el az internet térhódítása, kamaszkoromban nagyon ritkán volt alkalmam internetezni, akkor is maximum az iskolában néhány percig. Ha most lennék tini, akkor bizonyosan hamar rájönnék, hogy mi a baj velem. Tehát ez a 8 év volt a legnehezebb, mivel nem tudtam miért vagyok ilyen gyáva, miért szorongok, félek mindentől. Azt hittem én vagyok egyedül az egész világon, aki ennyire értéktelen kis senkinek gondolja magát, a világ legjelentéktelenebb, legunalmasabb lényének.

"bulizós korszak": Kb. 5 év volt, amikor gyakran hívtam segítségül az alkoholt, hogy féktelen, hajnalig tartó bulizásokba kezdjek, hogy átéljem, milyen népszerűnek lenni, milyen az, mikor az emberről mindenki azt gondolja, hogy mekkora partiarc, mikor egy csomó meghívása van hétvégére. Ez egy kellemes korszak volt, csak az volt a legnagyobb gond, hogy csakis az alkohol segítségével tudtam felszabadult lenni. Voltak haverok, akik éveken át csak és kizárólag bulik alkalmával találkoztak velem és egyszer sem úgy, hogy józan voltam. Nem is tudták milyen vagyok olyan állapotban. Kínosan ügyeltem mindig arra, hogy fenntartsam ezt az állapotot, és az unalmas szürke oldalamat sose legyen alkalmuk megismerni.

"védőburok". Mikor meguntam a sok bulit és a sok felszínes kapcsolatot és azt, hogy ezek a "barátok" megelégszenek azzal, hogy ha jelen voltam egy-egy összejövetelen, akkor garantált volt a hangulat, de a valódi énemre nem voltak kíváncsiak, akkor úgy döntöttem csak ritkán járok el bulizni és véget vetek ezeknek "barátságoknak".
Az iskolapadból való kikerülés után végre elkezdtem a felnőttek életét élni és nem voltam többé az iskolák foglya, nem voltam rákényszerülve, hogy feszengjek az iskolatársak között, élvezni kezdtem, hogy azt csinálok, amit akarok. Nem álltam szóba olyan emberekkel, akik között szorongtam és olyan munkahelyet választottam, ahol szabadon csinálhattam, amit akartam, nem volt főnök, se kollégák, csak szabadság. Ez is kellemes 4 év volt, de nem volt elég. A képességeimet nem használtam ki kellőképpen és meguntam.

"a szembesülés időszaka": Mikor ráakadtam az interneten, hogy létezik ilyen, hogy szociális fóbia és mások is szenvednek ettől, hihetetlen érzés kerített hatalmába. Hirtelen madarat lehetett fogatni velem. Mikor olvastam a tüneteket és mások irományait, mindenre bólogattam. "Jé, tényleg" "Én is pont ezektől félek" " Ez nálam is ugyanígy van". A szociális fóbiásokkal való találkozások jelentős fordulatot hoztak az életemben. A társaságukban végre nem éreztem meg nem értett, fura lénynek magam, köztük megértésre leltem. Ezek a találkozások mindig feltöltöttek.

"terápiás fázis": Elhatároztam, hogy meggyógyulok, kipróbáltam nagyon sok mindent. Elkezdtem kutakodni a múltbéli emlékeim között, magyarázatot akartam, választ a miértekre. Úgy éreztem, ha rájövök, hogy mitől alakult ki a fóbiám, akkor el fog múlni. Tévedtem. Megpróbáltam sokféle terápiát, elolvastam számtalan önsegítő könyvet, kihívást jelentő helyzeteket kerestem, a szocfóbos barátaimmal órákig tartó elemző beszélgetéseket tartottunk. Azt hittem kezd elmúlni a borzalom, végre szembenézhetek a legnagyobb mumussal: az új munkahellyel. Ismét tévedtem. Talán még korai volt, talán még nem voltam kész rá, nem tudom.


"depressziós állapot": Ez a 6 hónap, ami szinte csak a szorongásról szólt nagyon megviselt. Az életem, a gondolataim csakis a munka körül forogtak és nem pozitív értelemben. A szabadidőmben semmi másra nem tudtam gondolni, senkivel nem tudtam másról beszélni csak a munkámról. A munka körüli szorongás teljesen a hatalmába kerített. Eközben megismertem egy újabb fogalmat: "introvertáltság". Ez megint sok mindenre magyarázatot adott, de ismét rossz irányba indultam. Elkezdtem az introvertáltsággal magyarázni azt, hogy miért nincs kedvem másokkal beszélgetni. Felépítettem magamban egy új világot: a szociális fóbiások, vagy introvertáltak világát. Egyre jobban elkülönítettem ezt a két világot: a "normálisak" és a "mi világunkat", mígnem azt vettem észre, hogy a normális emberek már nem érdekelnek, szelektálok mindenkit aszerint, hogy szorongóak-e, introvertáltak-e vagy ellenkezőleg. Eljutottam oda, hogy már szinte senkivel sem volt kedvem beszélgetni, mindezt az introvertáltsággal magyaráztam. Csak depressziós irodalmat olvastam, úgy éreztem csak ilyen emberek érdekelnek. Aztán elolvastam egy könyvet, ami az interneten is megtalálható. Ez a könyv Koncz Erzsébet (Zsike) Lélekhasadás című könyve, ami tulajdonképpen naplóbejegyzésekből áll. Sajnos, ő már nem él, borderline személyiségzavarral kezelték. Beleolvastam a könyvbe. A legjobbkor akadtam rá, mert pont az az erőteljes lehangoltság áradt belőle, amit én is akkor éreztem. Elolvastam az első harminc oldalt és, ahogy írt, amiről írt, olyan mintha én írtam volna. Ezzel láttam magam kívülről, hogy ugyanúgy, mint ő is csak a problémájának él, semmi másról nem szólnak a napjai, mint nekem sem egy ideje. Negatív, nagyon-nagyon negatív. Ő is írja, hogy nem érdekli, aki normális, a normálisak nem értik mit érez ő. Aztán láttam, hogy mennyire helytelen az emberek ilyen módon való bekategorizálása és megértettem sok mindent, ekkor átléptem egy újabb fázisba...

"az elfogadás fázisa". Igen, itt tartok most. Most úgy érzem végre megvilágosodtam. Elfogadom, hogy szociális fóbiás vagyok. Nem küzdök ellene, nem tartom magam elé, mint valami védőpajzsot, nem kutakodok többé a múltamban magyarázatokat keresve. Egyszerűen megtanulom így élni az életem. Keresem a normális emberek társaságát és a normális helyzeteket, mert csak így élhetek teljes életet.



7 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://onbizalomnelkul.blog.hu/api/trackback/id/tr505751653

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tomma 2014.01.10. 23:40:24

Úgy érzem jelenleg bennem szinte minden fázisból van egy kicsi, nem tudom minek nevezzem :)

kbogi 2014.01.11. 04:24:47

idézem a topikban, forrásmegjelöléssel.

chonka 2014.01.11. 10:41:13

Hú nagyon tetszik, így még nem is vizsgáltam magam.

Szerintem nekem is volt egy 7-8 évnyi "mély szocfób szakaszom", amikor még nem tudtam nevén nevezni a bajom. Ez így általános sulit, meg a gimnáziumi éveimet takarja, amik emiatt nem a kedvenceim. Olyan hardcore "bulizós szakaszom" nem volt, de olyan mindenképp, mikor megjátszottam magam, hogy elfogadjanak, mert "ember így nem él" mondta nekem többek között anyám. De nem tetszett, mert senki nem ismert meg engem rendesen és ez fájt.

A "védőburok fázis" gimi utolsó évében jelent meg. Kerültem mindenkit, szülőt, testvért, barátot... Naplót írtam, novellát írtam (később kiderült, hogy a főszereplő egy tipikus introvertált egyén) és próbáltam védeni magam minden kritikától, ami csak érhet és duzzogtam magamban.

Aztán jött igen "a szembesülés", amit nem is magamnak köszönhetek, hanem tesómnak. Ezt szinte azonnal felváltotta a "terápiás fázis", amiből hamar kiábrándultam, mert rájöttem, hogy maradéktalanul sosem gyógyulok meg... Sosem leszek partiarc és sosem fogok szorongás nélkül beszélni idegenekkel, sosem leszek bőbeszédű ésatöbbi... Én pedig partiarc akartam lenni, mert azt hittem az az egyetlen elfogadott embertípus.

Jöhetett volna a "depressziós fázis", de inkább teljes környezetváltásra szántam el magam. Új város, új emberek. És tök jól éreztem magam a bőrömben, de még mindig voltak szocfób gondok.

Aztán jött egy "újabb felismerős fázis" az introvertáltságról, ami megmagyarázta nekem, hogy a terápia tulajdonképpen teljesen jól működik, de van egy alapbeállítottság, amin már nem lehet változtatni. És ez engem hihetetlen módon megnyugtatott. Aztán innentől úgy érzem beindult az "elfogadás szakasz"... De hosszú lesz, mert a világgal is ki kell békülnöm, nem csak magammal.

gamand 2014.01.11. 19:51:10

Sziasztok! Végigolvastam a blogot, nagyon sok minden ismerős volt. Én nem rég találkoztam a szociális fóbia meghatározásával, igazából még most is idegenkedem tőle, annak ellenére hogy nagyon sok minden teljesen igaz rám. Most rászántam magam, hogy ne csak olvasgassak mindig és írtam a „félelem nélkül” fórumba is bemutatkozást és ide is írok most .
Nehéz röviden leírni hogy nálam hogy volt, talán nem is tudok szakaszolni, hanem egy folyamat az egész. Kezdetben csak a külső viselkedésemet akartam megváltoztatni, ez rövidebb ideig sikerült is néha.
Egy ideje már a felületes beszélgetés megy, ha odafigyelek, közelebb nem engedem magamhoz az embereket. Mostanában jutottam el én is az önelfogadáshoz, de még elég gyenge lábakon áll. Ebben szeretnék erősödni, meg hogy ki tisztuljon a kép hogy milyen is vagyok valójában, mert csak az elvárásoknak akartam eddig (és sajna ált. most is) megfelelni, és az érzéseimet is elnyomtam eddig.

Daniellaaa · http://onbizalomnelkul.blog.hu/ 2014.01.12. 09:55:06

@chonka: Ez a teljes környezetváltozás nem volt nehéz? Írod, hogy tök jól érezted magad a bőrödben. Én is most így vagyok, új város, új emberek, de nekem nagyon nehéz megszokni. Azt hiszem ettől is van ez az állandó lehangoltság.
Amúgy tök jó, amit írsz: " A világgal is ki kell békülnöm, nem csak magammal." Ez így van. Amíg haragszunk a világra, mert nem fogadnak el az emberek és mert nem értenek meg, addig nem békélhetünk meg magunkkal sem és ez fordítva is igaz.

@gamand: Szia. Köszi, hogy megosztottad velünk a történeted.
Na és ezekhez a felületes beszélgetésekhez általában van kedved vagy inkább ez is csak a megfeleléskényszer miatt van? Én sokszor érzem, hogy nincs kedvem az ilyen beszélgetésekhez, de az emberek ezt várják el. Ha a szülőfalumban odajön hozzám egy helybeli és beszélgetést kezdeményez, akkor kénytelen vagyok csevegni vele az időjárásról vagy más semmitmondó témáról, de legszívesebben meg sem mukkannék.

chonka 2014.01.12. 12:19:45

@Daniellaaa: Nehéz volt-e? Nem is tudom, nem éreztem annak, viszont ismeretlen okból asztmás lettem. Azt mondják lelki okok miatt. (Vagy mert szimplán fővárosból kisebb városba költöztem?) Igazából jó társaságba kerültem, mert egyetemre jártam és vitt az az 1-2 jófej ember, akit találtam magamnak, na meg repültem a boldogságtól, hogy anyámtól elkerültem :) (Bár részben neki köszönhetem, hogy elkerülhettem úgyhogy hálás is vagyok...) De egy idő után (2-3 év) megint jöttek azok az ANGok és kezdett ott is minden rossz lenni... így megint váltottam, de visszanézve, meg tudtam volna velük birkózni, csak akkor még nem láttam, hogyan is kéne.
Szerintem MINDEN elfogadás kérdése. Legújabb helyemmel szemben nagyon kritikus vagyok, mert az előző nagyon jó volt, és nagyok lettek az elvárásaim. Megfigyeltem, amint kicsit lejjebb adok, máris jobban érzem magam. Ha a világgal/emberekkel szembeni elvárásomból is lejjebb tudnék faragni, akkor jobban tudnám érezni magam. Észrevételem szerint a boldog emberek azért boldogok, mert alacsonyabbak az elvárásaik minden irányba. Persze van egy határ, ami alatt már hülyeség elfogadni valamit... De nehéz ezt megtalálni, mert minden relatív és semmi sem vagy fekete vagy fehér (lehet klisé, de szerintem nagyon így van).

gamand 2014.01.14. 09:04:05

@Daniellaaa: Igazából én szeretek beszélgetni, de talán nem is ennyire felületes beszélgetésekre gondoltam. Ált. jó érzés, ha oda figyelek magamra és sikerül beszélgetni emberekkel, de néha van utána rossz érzés is benne, hogy hülyén viselkedtem, hülyeséget mondtam stb. Meg az már tök jó érzés, hogy simán tudok csöndbe is maradni, nem érzem kényszerét a beszélgetéseknek.
Nekem pár éve nagyon előjöttek a gyerekkori érzések újra és nagyon bezárkóztam, és megtörtént olyan, hogy a boltban láttam ismerőst és az volt az első reakcióm, hogy nehogy észrevegyen és gyorsan eltűntem a helyszínről és utána pedig tök dühös voltam magamra, mert igazából szívesen beszélgettem volna vele. Rossz érzés volt, hogy már nem itt tartok és mégis így viselkedek.
süti beállítások módosítása