Szociális fóbiások küzdelme a nagyvilággal

Sziasztok! Ez a blog Neked készült, aki szociális fóbiával küzdesz. Neked, aki önbizalomhiányos vagy, folyton kisebbségi érzésed, megfelelési kényszered van, vagy Neked, akinek nincsenek ilyen problémáid, egyszerűen csak kíváncsi vagy, hogyan élnek ezek a furcsa, visszahúzódó, szégyenlős, csendes emberek, milyen nehézségekkel kell szembenézniük nap, mint nap. Itt olvashatjátok mindennapi botladozásainkat, szerencsétlenkedéseinket, félelmeinket, amelyeket megosztunk veletek, hogy érezzétek nem vagytok egyedül.

Dr. Richards-terápia

A könnyebb navigálás érdekében ide gyűjtöttük a linkeket jelenlegi nagy projektünkhöz, ami nem más, mint a dr. Richards által megalkotott, szociális fóbiával foglalkozó audioterápia magyarítása:

1. bemutatkozó lecke

2. lecke

3. lecke

4. lecke

5. lecke

6. lecke

7. lecke

8. lecke

9. lecke

10. lecke

11. lecke

Friss topikok

2013.11.29. 19:37 Daniellaaa

Nevessünk a szociális fóbián!

Általában a fóbiám sötét oldalát élem meg mélyebben, miközben ha belegondolok viccesen is felfoghatnám az egészet. Ha kívülről próbálom látni magam, akkor szerintem beleillenék egy vígjátékba, amelyben a főhős egy kis ügyetlen személy. Egy példa, mikor folyton túltöltöm a poharam a Mekiben, aztán meg kifolyik, mikor ráteszem a tetejét. Vagy az eset, ami a héten történt a munkahelyemen. Szokásom félreérteni dolgokat, főleg, ha a főnököm mond nekem valamit. Vagy nem értem, vagy mást értek, mint amit mond. Az igaz, hogy egy kicsit beszédhibás, mégis ez inkább azért van, mert csak az jut el az agyamig, hogy "Úristen, nekem mond valamit, Jézus, mindjárt megnyílik alattam a föld", ahelyett, hogy arra figyelnék, amit mond. Tehát egyik nap valamit nagyon benéztem. Aztán a munkatársaim csak néztek engem és várták, hogy végre történjen valami, hogy leessen végre a tantusz, de nem akart leesni. Erre a főnököm rámförmedt alpári stílusban (nem csak velem, más kollégákkal szemben is pillanatok alatt felidegesíti magát apróságokon). Ezt a szituációt annyira viccesnek találtam, hogy egész délután ezen nevettem. Már az vicces, hogy a főnökömet egy ilyen kis semmiséggel ki tudom hozni a sodrából, de az én kis szerencsétlenkedésem az már tényleg megmosolyogtató. Vagy mikor megkér egy idős néni, hogy segítsek beállítani a telefonját, erre rám jön a szoc.fób pillanat (se lát, se hall állapot, agyműködés zéró) és elkezdek szerencsétlenkedni, mint aki még életében nem látott mobiltelefont. Aztán mikor megunom, akkor elintézem a dolgot azzal, hogy  "nem tudom megcsinálni". Mikor két perc után ismét beindul az agyműködésem, akkor rájövök, hogy én képes vagyok megcsinálni a mobilt, hiszen tudom, hogy mi baja, egyszerűen oda kellett volna figyelni arra, hogy mi is a feladat, máris sikerült volna azonnal megoldani.
Másik eset, mikor csörög a telefon az irodában, engem annyira leköt az "Úristen, ki lehet az és mit akar? Mi lesz, ha valami olyasmit akar, amit nem tudok megoldani, vagy olyat kérdez, amire nem tudok válaszolni" érzés, hogy rendszerint fogalmam sincs, hogy ki telefonált és melyik cégtől. Amikor felveszem a telefont, akkor ugye figyelni kellene a bemutatkozásra, de képtelen vagyok rá, egyszerűen meg sem hallom. Aztán utána gondolkodom, hogy most milyen hülyén néz ki, ha úgy adom át az üzenetet a kollégámnak vagy a főnökömnek, hogy valaki telefonált valamelyik cégtől és ezt és ezt akarta.

Számtalan ilyen eset van, amelyet jó lenne nem világvégeként megélni, hanem nevetni rajta egy jót. Nekem néha sikerül.

13 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://onbizalomnelkul.blog.hu/api/trackback/id/tr515667813

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kaisa 2013.11.30. 16:45:46

Juj! Én már adtam át úgy telefon üzenetet, hogy "nem tudom ki keresett, de már elfelejtettem a nevét". Még szerencse, hogy az előzmények közt ki lehet keresni (és nálunk a belső számhoz kiírja a nevet). Vagy múlt héten egyik munkatársam hirtelen segítséget kért, hogy egy nyugdíjas klubnak össze kellene kötni a projektort a laptoppal, de valami nem működik, nézzem már meg, jön velem. Na persze, ott figyelt 10 nyugger, és tőlem várták a csodát, és mind egyszerre pampogott, én meg csak álltam ott leblokkolva, hogy fogalmam sincs, mi a gond. És ráadásul nem is ezt a projektort szoktam használni, ezt nem ismerem, és hagyjon mindenki békén. Aztán 2 perc múlva rájöttem, hogy mit nézzek meg rajta, miután már minden gombot megnyomtam, és 5x elmondtam ingerülten, hogy fogalmam sincs, mi a baja... és megoldottam. De először a menekülési reflex kapcsol be, hogy ez a 10 nyugdíjas mindjárt felfal.
Szerintem rendeznünk kellene egy szocfób-vígjátékot

Daniellaaa · http://onbizalomnelkul.blog.hu/ 2013.12.01. 07:15:12

@Kaisa: Jó ötlet, rendezzünk vígjátékot! :-)

A Mekiben mikor felteszik a sok kérdést, hogy kis kóla vagy nagy, kérek-e kechupot vagy majonézt, azt a szitut is utálom. Mindig olyan hülyén érzem magam olyankor. Minek bombáznak ennyi kérdéssel? Úgyis szólnék, ha nagyobb üdítőt kérnék, vagy valami kiegészítőt. Persze ezeket a kérdéseket sem értem meg sokszor, így vissza kell kérdeznem.

Az irodában mikor rendelünk irodaszereket és megjön a szállító fickó, kiviszem a kiskocsit, amin beviszem a dolgokat, hogy ne kelljen cipekedni. Nahát, amit ott rendszerint lerendezek, az is rém vicces. A kiskocsit állandóan nekitolom valaminek. Olyankor az sem jut el az agyamig, hogy azt a kocsit húzni kell és nem tolni, mert ha tolod, akkor irányíthatatlanná válik. Én persze mindig tolni akarom, és akkor jön a bénázás. :-)

Tomma 2014.01.02. 14:06:39

Szia! Most találtam rá erre a blogra, és nagyon tetszik, mintha magamat látnám.
Igazából azon gondolkodtam hogy magam is indítok egy blogot, de aztán rájöttem hogy nagyjából egyetlen nagy postban ki tudnám írni magamból az összes ilyen hülyeséget, szóval nem is igazán lenne blog jellege, meg hogy valószínűleg a kutyát nem érdekelné, hogy mi bajom a világgal, de mindegy is.

Ez a melós dolog baromi ismerős, kezdve ugye az állásinterjús résznél ahol rengeteget kéne pofázni olyan dolgokról amiről nem akarsz és végig olyan érzésed van hogy "baszki csak vegyél fel, rakj be egy sarokba, adj munkát és hagyj dolgozni".
A második fázis az új kollegákkal való ismerkedés...
Legutóbbi melóhelyemen volt olyan "szerencsém" hogy amolyan szabad stílusú munkaköröm volt, kis létszámú cégnél, és a fő munkaköröm nem igazán töltött ki napi 8 óra intenzív munkát, ezért gyakran olyan kéréseik voltak ami egy hozzám hasonló szocfób rémálma, ott hagytak az irodában újoncként hogy fogadjam a hívásokat, az általad leírt jelenséggel küzdötem minden ilyen alkalommal, fogalmam nem volt hogy hívják, milyen cégtől hívtak, mit akar, csak tegyük már le, úgy sem tudom megválaszolni a kérdéseidet mert most vettek fel és az amiről kérdezel nem az én szakterületem, csak ilyet ugye nem mondunk ügyfélnek. Sőt volt olyan hetem is, hogy azt mondták menjek el az egyik üzletükbe pénztárosnak mert a pénztárosuk megbetegedett, baromi jó, még több random ember, pénztárgép kezelés, mi lesz ha rosszul adok vissza, meg úgy egyáltalán hogy ott az a halom pénz amiért én leszek a felelős, jól zártam-e be stb.
Céges megbeszéléseken több órás duma duma duma duma és még több duma aminek a végére már arra se emlékeztem mit akartam egyáltalán mondani, és olyan érzésem volt hogy csak azért vagyok ott, mert miért ne.

Leona01 2014.01.02. 23:54:50

Én nem mondhatnám magam teljes mértékben introvertált személyiségnek, de lehet kezdek lassan én is azzá válni:) Nekem a legnagyobb problémát igazából a társaságban való megszólalás, felszólalás, véleménynyilvánítás jelent.. . Korábban nem volt ezzel baj, de úgy érzem minél inkább rástresszelek a dologra, és foglalkozok vele annál rosszabb lesz a helyzet:S Nem szeretem a munkahelyi ebédeket illetve ha beszélek és több ember rám figyel. Ha kérdeznek, megijedek.. és ráparázok a dologra..Félek, hogy észreveszik, hogy izgulok..Pedig alapvetően szeretek barátkozni az emberekkel, Legalábbis régebben így volt, de az utóbbi időben emiatt visszahúzódóbb lettem. Elég nehéz ezt kezelni, hiszen elkerülhetetlen a kommunikáció az emberekkel:) Viszont ha meg nem beszélgetünk másokkal és nem teremtünk kapcsolatot, akkor meg nem válunk a közösség részévé, legalábbis én ezt érzem, és talán így is van.. Bennem is megvan ez az örökös megfelelni akarás, mindenkinek... Szeretném ha elfogadnának és szeretnének...jaj nehéz dolog ez, és még nehezebb elfogadni:)

Leona01 2014.01.02. 23:59:10

Jah és még azt szerettem volna leírni, hogy szerintem óriási dolog, hogy képesek vagytok így megnyílni a blogba, és leírni az érzéseiteket, illetve hogy hogyan éltek meg a bizonyos szituációkat, számotokra kellemetlen helyzeteket. Szerintem nagyon nagy dolog..Nem mindenki képes erre..szóval csak így tovább!;)

Tomma 2014.01.03. 05:33:10

@Leona01: Nézd amennyire tudom az introvertáltság egy személyiségtípus nem pedig egyfajta btegség amit az ember elkap, vagy ki lehet belőle gyógyulni, szóval aki introvertált az mindig is az volt és az is marad, max nem vesz róla tudomást, nem tudja miért furák az emberek és őt miért tartják furának, miért nem értik meg a gondolatmenetét. Persze nem azt mondom, hogy minden fekete és fehér, biztos vannak átmenetek többé ill. kevésbé introvertált személyek. Ne félj róla beszélni. Itt nem muszáj vállalnod hozzá az arcod, itt kiteheted azt a sok gondolatot a fejedből amit senki sem értene meg a környezetedben és fölösleges időpocsékolásnak tartod hogy beszélj róla, de baromira lehúzza az energiádat, hogy tartogatod magadban.
És ne feledd: amíg más azt látja hogy félórája bámulod a falat, te már bejártad a fél univerzumot.

Daniellaaa · http://onbizalomnelkul.blog.hu/ 2014.01.03. 18:12:08

@Tomma:
"baszki csak vegyél fel, rakj be egy sarokba, adj munkát és hagyj dolgozni".

:-)))Juj, de jól megfogalmaztad! Pontosan én is ezt mondanám legszívesebben! :-)

Örülök, hogy tetszik a blogunk.

Daniellaaa · http://onbizalomnelkul.blog.hu/ 2014.01.03. 18:23:54

@Leona01: Köszönjük, kedves vagy!

Ez érdekes kérdés. Az introvertáltság valóban egy személyiségtípus, de abban egyetértek, hogy a sok magány, a társas helyzetek kikerülése, a másoktól való elszigetelődés hatására zárkózottabbakká válunk, emberkerülők leszünk, jobban befordulunk magunkba. Szerintem te ezt az esetet érted azalatt, hogy kezdesz intrová válni. De ez nem ugyanaz, mint mikor valakinek ez az alaptípusa, tehát ettől érzi jól magát, hogy ilyen. Ha ilyen vagy, de úgy érzed ebben az állapotodban nem vagy önmagad, ha lehangolódsz ettől és minden vágyad, hogy nyitottabb legyél és nem tesz jót neked az egyedüllét, akkor szerintem nem vagy introvertált.
Én azt hiszem bennem megvan mindkettő. Alapjáraton introvertált, mert szívesen agyalok magamba fordulva, és szívesebben dolgozom egyedül, és képes vagyok egész nap nem beszélni, a buli és a társas események lefárasztanak és gyakran alig várom, hogy visszavonulhassak a magam kis megszokott, kényelmes közegébe. Fordított helyzeteben, ha sokat vagyok egyedül az sem jó, mert attól még jobban befordulok. Ezért én azt mondom introvertált vagyok, egy enyhe extrovertált beütéssel. :-)

Köszönjük, hogy olvassátok a blogunkat.

Tomma 2014.01.03. 18:30:15

@Daniellaaa: A túl sok magány senkinek sem tesz jót, én is van hogy szinte bele őrülök, mikor úgy érzem, hogy rám senkinek sincs szüksége (ebből kifolyólag sajnos nem egyszer használtak már ki), viszont baromi gyorsan telítődök az emberekkel, ez alól kivétel ha lelki társakkal találkozom, ami nagyon ritka.

Ezért is nagyon örülök, hogy megtaláltam ezt a blogot.

Daniellaaa · http://onbizalomnelkul.blog.hu/ 2014.01.03. 18:40:07

@Tomma: Igen, tényleg. A magány nem tesz jót senkinek sem. Túl sok egyedüllétet akartam írni, a magány és az egyedüllét nem ugyanaz.

Én is nagyon örülök, ha ráakadok hozzám hasonló emberekre. Egy alapos beszélgetés ilyenkor nagyon jót tud tenni. Tapasztalat.

Még nem próbáltatok más szociális fóbiás emberekkel találkozókat szervezni?

Tomma 2014.01.03. 23:19:15

@Daniellaaa: Ha a terápia szerűen körbeülős találkozókra gondolsz ahol mindenki elmondja hogy tegnap kerti csapnak képzelte a kutyáját, akkor nem. Egy teljesen átlagos helyen történő baráti összeröffenésnek viszont lehet hogy pozitív kicsengése lenne, mivel olyan közegben vagy amiben jól érzed magad. Ott mindenki tudná, hogy a másik is ugyanolyan "fura". Szeretem ha valakivel nem csak az időjárásról vagy a politikai helyzetről lehet beszélgetni, hanem ezektől lényegesen elvontabb dolgokról is.

Daniellaaa · http://onbizalomnelkul.blog.hu/ 2014.01.04. 15:11:40

Mi szerveztünk már jó néhány ilyen "baráti" szocfóbos találkozót. Szerintem ez és a kognitív terápia együtt nagyon sokat segít. A legtöbb szocfóbosnak az is a baja, hogy mivel nem mer emberekkel kapcsolatba lépni, így nagyon magányos, ez pedig nem segíti őt a gyógyulásban. Viszont, ha tudja, hogy olyan emberrel, vagy emberekkel találkozik, aki hasonló problémákkal küzd az segíthet. Hiszen a másik megérti, ha dadogva belezavarodik a mondanivalójába, mert zavarban van, vagy elpirul, miközben beszél, mivel ő is ugyanazt éli vagy élte át. Én mindenkinek ajánlom!

Tomma 2014.01.04. 20:37:30

@Daniellaaa: Szívesen részt vennék ilyesmin, feltéve ha Budapestről van szó :)
süti beállítások módosítása