Szociális fóbiások küzdelme a nagyvilággal

Sziasztok! Ez a blog Neked készült, aki szociális fóbiával küzdesz. Neked, aki önbizalomhiányos vagy, folyton kisebbségi érzésed, megfelelési kényszered van, vagy Neked, akinek nincsenek ilyen problémáid, egyszerűen csak kíváncsi vagy, hogyan élnek ezek a furcsa, visszahúzódó, szégyenlős, csendes emberek, milyen nehézségekkel kell szembenézniük nap, mint nap. Itt olvashatjátok mindennapi botladozásainkat, szerencsétlenkedéseinket, félelmeinket, amelyeket megosztunk veletek, hogy érezzétek nem vagytok egyedül.

Dr. Richards-terápia

A könnyebb navigálás érdekében ide gyűjtöttük a linkeket jelenlegi nagy projektünkhöz, ami nem más, mint a dr. Richards által megalkotott, szociális fóbiával foglalkozó audioterápia magyarítása:

1. bemutatkozó lecke

2. lecke

3. lecke

4. lecke

5. lecke

6. lecke

7. lecke

8. lecke

9. lecke

10. lecke

11. lecke

Friss topikok

2013.08.24. 19:43 Kaisa

A nem tudom betegség

Nem tudom megtenni, én erre nem vagyok képes!

Ismerős „érzés”? Mennyiszer „éreztem” úgy, hogy valamire nem vagyok képes, nem tudom megtenni. Nem tudok telefonálni. Nem vagyok képes elmenni az orvoshoz és kérni egy beutalót kontrollra. Nem bírok kiállni magamért. Képtelen vagyok hangosan beszélni.

„Dehogynem, csak akarni kell”

„De nem érthetitek, én érzem, hogy nem vagyok erre képes”

Tényleg érzem? A kognitív szemlélet szerint az érzések csak a gondolataink következménye. Hát mégis hogy érezhetném máshogy, ha folyamatosan azt szajkózom magamban, hogy „nem tudom, nem tudom, nem tudom, nemtudom, nemtudom, nemtudomnemtudomnemtudom, én erre NEM VAGYOK KÉPES” Mert az az igazság, hogy mielőtt felvenném a kagylót, hogy tárcsázzak egy számot, ez a mantra megy bennem. Nem arra figyelek, hogy milyen számot tárcsázzak, nem arra, hogy kit keresek, sem arra, hogy mit akarok tőle, hanem csak arra, amit az agyamnak mondok, hogy nem tudom ezt megtenni. És akkor elkezdem „érezni”, hogy nem tudom megtenni, ettől meg már egyenes az út a kudarcba, hiszen minek próbáljam meg, ha úgysem tudom?! Ha meg nem próbálom meg, azzal csak bebizonyosodik, hogy lám lám, tényleg nem tudtam megtenni. „De hiszen én megmondtam, hogy nem tudom”

Nagyon vigyázni kell, hogy mit mondok az agyamnak, mert elhiszi. Ha azt mondom neki, hogy nem tudom, akkor ő el is fogja nekem hinni minden további nélkül, és ott vagyok magamra hagyva a gödörben. Mennyivel másabb lenne, ha azt hajtogatnám, hogy „megtudom csinálni, megtudom csinálni…” De miért nem teszem ezt? Valaki régen (én magam) belelökött a nemtudom-spirálba és onnan már nincs kimászás?

Ellenkezünk kézzel-lábbal a pozitív gondolatok ellen, mert azok nem védenek meg a csalódástól? Az olyan önelégült, ha azt hajtogatom, hogy meg tudom csinálni, én meg nem vagyok az? Vagy tényleg elhisszük, hogy nem tudjuk megtenni… Tényleg elhiszem, hogy nem tudok elmenni az orvoshoz? Hiszen működik a két lábam. Nem tudok bemenni? De hát tudom, hol van, tudom, ki az. Nem ismerem a rendszert, és tuti óvatlanságból bepofátlankodok valaki elé, aki régebb óta vár, mint én? Na de ez miben gátolja az orvoshoz menetelt? Beéghetek százszor, de attól még nem igaz, hogy NEM TUDOK elmenni az orvoshoz. Van szám, tudok beszélni, el tudom neki mondani, hogy mit akarok. Akkor mégis miért mondom azt, hogy nem tudok elmenni az orvoshoz. Retteghetek akármennyire, az fizikai akadályt nem képez. A félelmeimből és szorongásaimból nem fog kinőni elém egy áthatolhatatlan fal. Felesleges ahhoz ragaszkodnom, hogy nem tudok elmenni. Félek elmenni, ez az igazság, nem az, hogy nem tudok.

Mondjuk még ezzel sem vagyok előrébb sokkal. Mert ezt is elfogja hinni az agyam, és generál nekem mééég több félelmet útravalóul. Akkor mégis mi lenne a megoldás? Mivel kábítsam az agyam, hogy hajlandó legyen velem együttműködni a közös cél érdekében? Mondjam neki azt, hogy régen rettegtem orvoshoz járni, mert nem sűrűn voltam, és nem ismertem a rendszert, de ez nem jelenti azt, hogy nem vagyok képes elmenni. Azzal, hogy erőt veszek magamon és elmegyek, egyre inkább kiismerem a helyzetet, és egyre kevésbé lesz félelmetes a továbbiakban? Valami ilyesmit tanácsolnak az okosok, és érzem is, hogy ez működhet, csak a reflexeimet kell kikapcsolni, hogy ne az legyen belőle, hogy „nem vagyok képes elmenni az orvoshoz”

Nagyon sokan szenvedünk a „nem tudom” betegségben, és egy pillanatra sem állunk meg, hogy megkérdőjelezzük ezeket a berögződéseket. Könyörtelen racionalizmussal szemügyre vegyük, hogy TÉNYLEG képtelenek vagyunk egyedül beülni egy kávézóba? Hiszen a lábunk elvisz odáig, ülni is tudunk, el tudjuk odáig koordinálni a testünket. De tovább is mehetünk. Tudunk olvasni, meg tudjuk nézni az itallapot. Ha kijön a pincér, ki tudjuk nyitni a szánkat, hiszen nap, mint nap megtesszük, ott miért ne sikerülne valamit kinyögni? Miért mondjuk mégis azt, hogy nem tudunk egyedül bemenni egy kávézóba, ha nem igaz? Félünk, mert szocfóbosok vagyunk, de attól még nem igaz, hogy nem tudjuk megtenni.

Nem tudunk elmenni állásinterjúra? Ugyanez… Esetleg nem akarunk, na azt már elhiszem, de akkor ne a nem tudással takarózzunk már! Most pedig fogom magam és innentől kezdve minden „nem tudom”-ra 5 „megtudom csinálni”-val fogok válaszolni, meglátjuk milyen lesz.

Kicsit hasonló, amit Burns könyvében olvastam a halogatásról. Ha folyton arra várunk, mikor lesz kedvünk megcsinálni valamit, akkor soha nem fogunk semmit se csinálni. A kedv akkor kezd el jönni, amikor már elkezdjük csinálni, de nem előtte. Ha viszont már benne vagyunk, akkor már megy minden a maga útján. Én is várhatok arra otthon kushadva, hogy elmúljon a félelmem, majd akkor kimerészkedem élni az életem, ha már nem félek, de magától nem fog elmúlni. Csak akkor, ha belemegyek a helyzetekbe. Persze írtam, hogy az expozíciós terápia nem működik a hagyományos értelemben, tehát ésszel kell belemenni a helyzetbe, de amíg bele nem teszem a kis lábamat a vízbe, addig nem fogok megtanulni úszni a partról vágyakozva. „Csak akarni kell” :D jaj de utálom ezt.

16 komment

Címkék: szociálisfóbia automatikus gondolatok


A bejegyzés trackback címe:

https://onbizalomnelkul.blog.hu/api/trackback/id/tr455469979

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.08.25. 13:55:01

Szerintem ez inkább csak kifogáskeresés. Van, aki úgy oldja meg az ilyesmit, hogy mindig talál helyette valami "roppant fontos" elfoglaltságot, amit "feltétlenül" el kell végeznie előbb, de a lényeg ugyanaz. :)

Az a legegyszerűbb, ha ilyenkor eldöntöd, hogy "Most már elég volt a kifogásaidból! Eredményeket akarok látni, érthető és világos voltam ... girl?", mert akkor tudni fogod, hogy már nem lehet kimagyarázni a dolgot. :)

Kaisa 2013.08.25. 15:09:00

@King of Shadows: Először is azt válaszolnám, hogy ezek szerint nem vagy szocfóbos, és fogalmad sincs az egészről, meg ilyenek, amivel egy szocfóbos védené magát, amiért így elbagatellizálod a félelmét, és ezek nem kifogások, és nem ilyen egyszerű... De nem mondom, mert utálom, ha valaki a szocfóbot pajzsként használja, meg magyarázatként mindenre, amit a másik úgysem érthet meg.

Ehelyett azt válaszolom, hogy valójában teljesen igazad van, kifelé ez kifogáskeresésnek tűnik, belül azonban ez egy óriási rettegés, amit el is hiszünk mi szocfóbosok. Nekem az nem kifogás, hogy ha fel kell vennem a telefonkagylót, akkor elkezdődik a világvége, nekem ez valóság (a fejemben). Ezt sajnos nem elég ott kezelni, hogy fejben eldöntöm, hogy „eredményeket akarok látni”, mert akkor olyan, mintha ejtőernyő nélkül akarnék kiugrani a repülőből. Ezek nem kifogások, hanem berögzült, megkövült görcsök, automatikus rémképek.

Pl ha egy telefonálás előtt én eldönteném fejben, hogy most eredményeket akarok látni, nincs kimagyarázkodás, akkor arra a válaszreakció egy egész testes remegés és zokogógörcs lenne, és idegösszeomlás. Ez nálunk sajnos nem így megy, nálunk sokkal kisebb lépéseket kell kitűzni, és önmagunkkal szemben sokkal megértőbbnek kell lennünk, mert az egész fóbia pont abból ered, hogy mi utáljuk, lenézzük, lekezeljük, lebecsméreljük és nem értékeljük önmagunkat. És azt hisszük, hogy a külvilág utál minket, miközben mi utáljuk önmagunkat.
De nem azt mondom, hogy el kell fogadnunk a helyzetet, és mindenkitől csak megértésre van szükség, mert ugye akkor az égvilágon semmi nem fog változni. Csak azt mondom, hogy egy szocfóbosnak nem jó, ha azt mondjuk, „csak össze kell szedned magad, és nem kifogásokat keresni”, hanem meg kell hallgatni a kifogásait és szépen egyesével feloldani azokat a görcsöket benne, mert csak úgy fog tudni előrébb lépni, ha belátja, hogy azok a görcsök tényleg csak kifogások. De amíg be nem látja, addig ezek nem kifogások, hanem létező pszichés blokkok, beidegződések, rémképek a fejben, anélkül, hogy ezeket kioldanánk belőlük, nem fognak előrébb lépni, akármennyire is rúgdossák őket jóindulatúan a „szedd össze magad” emberek. Inkább arra kell összeszedniük magukat, hogy a "kifogásaikkal" szembenézzenek, nem is magával a feladattal, hiszen maga a feladat sokszor nevetségesen bagatell dolog.

Ahhoz, hogy nálunk működjön az általad javasolt „eldöntöm fejben” dolog, az kell, hogy az eredményeket, amiket látni akarunk, teljesen át kell alakítani. Mert amíg az nem történik meg, addig minden egyes ilyen „összeszedem magam és lesz, ami lesz, belemegyek a helyzetekbe” dologból csak még jobban megtépázva, még jobban megszégyenülve fog kijönni egy szocfóbos. Sajnos az egész sokkterápia és expozíció a hagyományos értelemben nem működik, csak sokkal több odafigyeléssel, átalakított célrendszerrel. A lényeg kb olyasmi, hogy egy szocfóbosnak nem az lesz a siker, hogy félelem nélkül megtett valamit, amit korábban nem mert, hanem az, hogy bár félve, de megtette. Csak az a baj, hogy a szocfóbos továbbra is a félelemre koncentrál, és mivel az jelen volt végig, annak ellenére, hogy megtette a dolgot, ő hatalmas kudarcnak fogja értékelni az expozíciót is, és még jobban gyűlölni fogja önmagát. A félelem addig nem fog elmúlni, amíg arra figyelünk, de amíg meg nem múlik el, addig selejtnek, hibásnak értékeljük magunkat, és nem látjuk a javulást abban, hogy „de hát te hülye, nem vetted észre, hogy közben megtetted, amitől féltél??”, pedig ott van az. Csak épp a következő alkalommal nem az fog bevillanni, hogy egyszer már megtettük, hanem az a rettegés, ami alatta fogva tartott… és elhisszük, hogy mi erre soha nem leszünk képesek.

Nem tudom, mennyire követhető a gondolatmenet, de sajnos nem annyiból áll egy szocfóbos helyzet, hogy összeszedjük magunkat, és nincs kifogás, és voilá! Még ha ezek kifogásnak is tűnnek, valójában teljesen komoly félelmek és görcsök, amiket nem lehet egy döntéssel ledobni magunkról.

Ugyanakkor igazad van, hogy amíg nem indulunk el, addig haladni sem fogunk. És már én is belegabalyodtam a sok önellentmondásba... szóval ez nagyon bonyolult :)

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.08.25. 16:43:41

@Kaisa: Először is azt válaszolnám, hogy többet nem fogom engedni, hogy Shadow benyögjön valamit ide. Legalábbis próbálok majd odafigyelni rá. És ne haragudj, ha megbántottalak. ;(

Tényleg nincs szoc fóbiám, csak intro vagyok, de azt hiszem ezt már mondtam is. :)

Azt próbáltad már, hogy elképzeled azt, amit csinálni szeretnél úgy, hogy gond nélkül sikerül? És utána annyiszor ismételgeted, amennyiszer kell ahhoz, hogy "megmaradjon" a dolog. Végül is olyan, mintha mesterséges emléket hoznál létre, csak tudni fogod, hogy az nem emlék. Viszont arra jó, hogy legyen mihez nyúlni. Gondolom mégis csak könnyebb , ha úgy érzed pár napja meg tudtad csinálni, és nem volt semmi gond. :)

Tudod nekem három fogamat húzták ki úgy, hogy mindent éreztem belőle. Ráadásul az utolsónak egy hétig nagyon fájt a helye, szóval el tudod képzelni, hogy mennyire szétszedték a pofámat (azt is éreztem), és ez azért elég volt egy dentist-fóbiához. :(

Aztán (sokkal később) kihúzattam még egy fogamat, és az gond nélkül ment. Viszont odáig eljutni nem volt egyszerű menet... Aztán még egyet. Ahhoz képest mostanában húzattam ki még kettőt, és akkor már simán oda tudtam menni. :)

Remélem érzed, hogy segíteni szeretnék, és jót akarok csak néha mellényúlok. :S

És tényleg bocsánat az előbbiért! ;(

Kaisa 2013.08.25. 17:05:21

@King of Shadows: Ja, nem bántottál meg :) Csak szeretem pl nem használni a ":)" jeleket, mert úgy érzem, komolytalanná teszik a szöveget, meg mert csak.
Szóval az első reakciót azért írtam le, mert bár én nem sértődöm meg, sok szociális fóbiás egyből visszahúzódna a pajzsa mögé és tüskés védekező pózba vágná magát arra, hogy "csak döntsd el fejben". Tehát ha szocfóbossal akadsz össze, inkább hallgasd megértően, komolyan véve a félelmeit, és utána finomabb tanácsokkal tudsz segíteni.

Utána meg a hosszú magyarázat meg azért kellett, mert ez egy tényleg olyan dolog, amiről mi úgy érezzük, hogy a világ nem képes megérteni, nem csak Neked szólt. Persze teljesen egybevág a saját "minket senki nem ért meg" elméletünkkel :) Csak azért taglaltam ilyen hosszan, mert szeretném, ha kicsit érthetőbb lenne, mi nem csak kifogásokat keresünk, legalább is erről az oldalról nézve ezek többek annál.

Az önszuggesztiót, amit írsz, még nem próbáltam, vagyis hasonlókkal próbálkozom, mert ez a módja a gyógyulásnak, hogy az automatikusan érkező negatív képeket és gondolatokat normálisakkal helyettesítjük. Végülis nekem elég élénk a fantáziám, akár működhet is. :) De ez kicsit önbecsapás, nem? A kognitív terápia szerint nem is pozitív képekre kell cserélni, hanem racionálisra, mert az agyam azt hiszi el a leggyorsabban és legerősebben. Pl azt, hogy "már megint be fogok égni telefonba" nem arra kell cserélni, hogy "faszán fog menni az egész", mert az sem hihetőbb sokkal, hanem elég annyira cserélni, hogy "ha remeg is a hangom, attól még el tudom mondani, amit akarok, és el tudom intézni a dolgom". Tömören valami ilyesmi az egyik "hivatalos" út kifelé. De nekem a Te verziód is megtetszett, majd kipróbálom.

De tényleg, ha belegondolok, mennyi időt és energiát fektetek abba, hogy rémszcenáriókat alkossak a fejemben, ugyanennyit foglalkozhatnék sikeresebb kimenetelű fantáziálással is. :)

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.08.25. 17:40:12

@Kaisa: Értem. :) Akkor jó. Nagyon empatikus tudok lenni, szóval hamar megértem, ha valaki legalább rávezet a dologra.

Szerintem nem önbecsapás, hanem a cél elérése olyan eszközökkel, amik a rendelkezésedre állnak. De az érdekes, hogy érzésből (majdnem) ugyanazt mondom, amit mások képzésből. Ráadásul ez gyakori... :)

Szerintem érdemesebb magasabb célt kitűzni magad elé, mert akkor nem okoz akkora csalódást, ha esetleg nem sikerül első próbálkozásra elérni. Mondjuk ez alkatfüggő is.

Gondolom szívesen foglalkozol egyedül végezhető tevékenységekkel, és azok sem szoktak egyből úgy sikerülni, ahogy elvártad volna. Abból elvileg tudod, hogy neked, melyik jobb, mert az arra adott reakciód ugyanaz kell, hogy legyen, mint minden más tekintetben is.

jel1 2013.08.28. 00:49:09

Akkor ezentúl nem azt fogom mondani, hogy "nem tudom", mert ez tényleg elég szarul hangzik, és én is mindig ezt mondtam... :/ akkor azt fogom majd, hogy "nem merem"! xD végül is ez az igazság... :/
de akkor mellé majd mondogatom azt, hogy igazándiból el tudok menni... :)
Csak erre meg jön, hogy nem merem, mert akkor szf... hát nem tudom mi lesz ebből... Sokszor próbálok helyzeteket elképzelni, imádok álmodozni :D szóval amiről beszéltetek még nekem is működhet... :)
Sőt... most van egy lány a közelemben (nyaralunk családdal és ugyanarra a strandra járnak, mint mi), akit muszáj lenne megismernem, mert hihetetlenül tetszik! :D és hát róla csak úgy tudok álmodozni, hogy hatalmas önbizalom sugárzik belőlem, aztán leszólítom valamivel... könyvet szokott olvasni. és aztán meg csak lököm ami jön, önmagam vagyok! ...ez a shadow verzió :)
Hát a realitás meg az, hogy távolról nézem, és ha valamiért is beszélgetnénk, az az ő kezdeményezéséből lenne :/ ...hát talán azért összejöhet valami, ami még befér a realitásba :) ezt még nem álmodoztam meg, de még ma este kitalálom ezt is... :D És remélem holnap láthatom megint! :)

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.08.28. 22:31:11

@jel1: Nagy valószínűséggel intro, ha olvasgat a strandon, szóval nem árt ha felkészülsz rá, hogy esetleg kicsit zavarba fog jönni, ha megszólítod. Szerintem megkérdezheted, hogy mit olvas, meg ilyesmi...

jel1 2013.08.29. 00:26:36

nem hinném, hogy introvertált lenne, de nem is ez a lényeg... az nem baj, hogy engem nagyon nem érdekel az olvasás? inkább behívnám a vízbe labdázni vagy valami :D
de attól tartok már nem látom soha többet :(

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.08.29. 09:14:40

@jel1: Elvileg nem, csak a labdázásnál előfordulhat, hogy valaki más is be akar kapcsolódni. Előbb, vagy utóbb biztosan (inkább előbb, mint utóbb).

Az ... nem jó. Sajnálom. :|

Am extro vagy, szoc fóbiával? Nekem most úgy tűnik... :)

jel1 2013.08.29. 12:52:50

nem tudom... tavaly nyáron megváltozott bennem valami. előtte sose vágytam úgy társaságra, és azóta egyre inkább. nem tudom... :D csak nem igazán merek tenni a dologért :/

jel1 2013.08.29. 13:28:01

@King of Shadows: ja, meg az nem baj, ha más is jön labdázni, sőt!! :DD

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.08.29. 14:56:12

@jel1: Ez nekem egyre inkább úgy néz ki, hogy szoc. fóbiás extrovertált vagy. Vagyis alapvetően oda akarnál menni, és erre igényed is van, csak nem mersz (megijedsz, ha megpróbálod). Viszont ha más menne oda hozzád, már nem lenne annyira rossz a dolog. Jól látom a problémát? :)

jel1 2013.08.29. 15:23:41

@King of Shadows: Nem tudom... ha egyáltalán nem vagy picit ismerem, akkor talán lehet velem dumálni, de nem merek kérdezni-visszakérdezni, így gyorsan békénhagynak :S olyan meg nincs, akit kicsit jobban ismernék, csak pár netes szf ismerős :D de velük nem tudok találkozni :/ meg rokonokkal tudok picit jobban beszélgetni, de velük is nagyon zárkózott vagyok :/

jel1 2013.08.29. 15:25:35

@King of Shadows: Nem tudom... ha egyáltalán nem vagy picit ismerem, akkor talán lehet velem dumálni, de nem merek kérdezni-visszakérdezni, így gyorsan békénhagynak :S olyan meg nincs, akit kicsit jobban ismernék, csak pár netes szf ismerős :D de velük nem tudok találkozni :/ meg rokonokkal tudok picit jobban beszélgetni, de velük is nagyon zárkózott vagyok :/

King of Shadows · https://politicks.blog.hu/ 2013.08.29. 15:44:19

@jel1: Ha nem mersz az a szocfób miatt lehet. :S

Ez lelektanitipusok.net/tesztek/teszt_20 mit ad ki? Már arra is gondoltam, hogy esetleg ambivertált vagy, azért nem tudlak hova tenni. :S

jel1 2013.08.29. 16:35:10

a kérdések többségére nem tudok válaszolni :/ nincs ilyesmi önismeretem :/ Így mindig más eredményem lesz :/
süti beállítások módosítása